Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemers 

    23/05/2025

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025
  • Achtergrond

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Editors’ choice

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel

    23/05/2025

    737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan

    23/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Maatschappijen»KLM»KLM en Schiphol kunnen niet samenwerken – analyse
KLM

KLM en Schiphol kunnen niet samenwerken – analyse

Eva SchoutenDoor Eva Schouten08/05/2017Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Den Haag mengt zich in het moddergevecht tussen KLM en Schiphol. Dat is een bekend verhaal. En vooralsnog zonder goede afloop, want er is nog een partij waar je niet omheen kunt, maar daar hoor je niemand meer over.

Vanmiddag gaat demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma op haar ministerie om tafel met Pieter Elbers (KLM) en Jos Nijhuis (Schiphol). Om te praten over de grote drukte op de luchthaven rond de meivakantie en oplossingen om herhaling te voorkomen. Onderliggend probleem is de moeizame verhouding tussen KLM en Schiphol.

Opgelost
Het is zeker niet voor het eerst dat de topmannen van Schiphol en KLM elkaar publiekelijk in de haren vliegen. Dit gebeurde ook al toen Peter Hartman nog de scepter zwaaide bij KLM, en Jos Nijhuis bij Schiphol. Ook toen bemoeide Den Haag zich ermee, in het belang van de BV Nederland. Maar dat heeft kennelijk niets opgelost.

Cijfertjes
Eigenlijk begon het ‘gedonder’ niet lang nadat Jos Nijhuis aantrad als president-directeur van Schiphol. Een man zonder langdurige luchtvaartachtergrond, Nijhuis was eerder ceo van accountantsfirma PricewaterhouseCoopers. Iemand van de cijfertjes versus een luchtvaartbolwerk, dat om KLM draaide.

Alleenrecht
Nijhuis zette de deur open voor concurrenten, waar KLM gewend was samen met haar partners zo goed als het alleenrecht te hebben op de nationale luchthaven. Dat was van oudsher zo gegroeid. KLM en Schiphol waren één, Nijhuis brak met die traditie. Dat was tegen het zere been van Hartman, een KLM’er in hart en nieren. Het eerste moddergevecht tussen de twee was een feit.

Selectiviteitsbeleid
In de jaren voor het aantreden van Nijhuis, had Hans Alders zijn Alderstafel vormgegeven. Over de toekomst van Schiphol, waar de mainportfunctie leidend zou zijn en het selectiviteitsbeleid, het middel daartoe. Een beleid waarvan niet voor iedereen even duidelijk was waar het nu precies voor stond en iedereen dan ook zijn eigen interpretatie aan gaf.

Tariefstructuur
Behalve onenigheid over de uitleg van die begrippen en het bijbehorende beleid, kon KLM zich op zijn zachtst gezegd niet vinden in de nieuwe tariefstructuur van de luchthaven. Tenslotte wilde de maatschappij meepraten over het masterplan, over de toekomst van Schiphol.

Sein
De ruzie tussen de KLM- en de Schiphol-topman liep destijds zo hoog op, dat de BV Nederland in gevaar kwam, zo heette het. Het sein voor Den Haag om zich ermee te bemoeien. De ministeries van I&M, Financiën en EZ gaven opdracht tot het instellen van de zogenoemde Commissie Shared Vision. Onder leiding van, Hans Alders, dezelfde als die van de Alderstafel.

Tafel
Toen die zijn werk af had, lag er een soort vervolg op de Alderstafel op tafel. KLM was redelijk tevreden en Schiphol hield zich gedeisd. Het selectiviteitsbeleid en wat dat precies inhield, bleef en blijft echter stof tot discussie opleveren. En een nieuwe speler mengde zich in het ‘gevecht’.

Spek
In de prille rapportage van juni 2013 wordt de kat al op het spek gebonden door te wijzen op het risico dat een gezamenlijke visie van KLM en Schiphol, problemen kan opleveren op het gebied van mededinging. En jawel, een maand later startte de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een onderzoek naar de Shared Vision. Dat onderzoek loopt nog steeds en viert bijna weer een verjaardag.

Ontwikkelingen
Een woordvoerder van de ACM zegt desgevraagd tegen Up in the Sky dat er nog steeds aan gewerkt wordt. Hij doet geen uitspraken over hoe lang het nog gaat duren. “We doen nooit uitspraken over lopende onderzoeken.” Het duurt wel lang. “Het is een ingewikkelde zaak. En soms komen er nieuwe ontwikkelingen bij, dan verschuift de planning ook weer.”

Gebonden
Wat Den Haag dan ook wil bereiken, de partijen zijn in ieder geval voorlopig ‘gebonden’ aan het ACM-onderzoek. Want zolang dat loopt, kan Schiphol in ieder geval niet te nauw samenwerken met KLM. Dat zou direct een nieuw onderzoek opleveren, en dat duurt dan weer jaren.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
ACM Dijksma Jos Nijhuis KLM Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Eva Schouten

Gerelateerde Artikelen

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025Redactie

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025Redactie

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025Hugo Sassen
Recent

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025
Populair

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?