De openstelling van securitylanes en de bijbehorende inzet van beveiligers op Schiphol, is onderwerp van discussie. KLM vindt dat Schiphol dit niet goed doet en naar het zich laat aanzien, is Schiphol ook niet overtuigd van haar volledige inzicht daarin.
De luchthaven is op zoek naar een systeem dat hen helpt bij het plannen van de capaciteit van de beveiliging. Zo ontdekte Up in the Sky. Door de lange wachtrijen bij de centrale beveiliging ontstaat irritatie en missen passagiers vluchten.
Oplossing
“Schiphol zoekt een oplossing ter ondersteuning van de planning van het benodigde aantal security lanes en het personeel dat daarvoor nodig is”, zo schrijft de luchthaven in een openbare aanbesteding. Bedrijven die denken die oplossing te kunnen bieden, kunnen zich tot eind volgende week aanmelden.
Kosten
De voornaamste eis aan dat systeem, is een planning voor het benodigde aantal securitylanes, inclusief personele bezetting. Het moet ook passagiersstromen in kaart kunnen brengen. Verder wil Schiphol inzicht in de verwachte wachttijden, de productiviteit en kosten, zo schrijft het luchthavenbedrijf in de tender.
Ad hoc
De ‘oplossing’, zoals Schiphol het noemt, moet meer kunnen dan de passagiersstromen inzichtelijk maken. Het moet ook de benodigde hoeveelheid securitypersoneel berekenen voor personeelsingangen, bagagescreening en ad hoc- beveiliging bij bouwwerkzaamheden. Tenslotte wil Schiphol graag van bedrijven horen hoe hun oplossing voor de security planning in het totaalplaatje van het management van luchthavenpersoneel past.
Wachttijden
Tijdens de paas- en meivakantie liepen de wachttijden bij de beveiligingscontroles regelmatig flink op. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar passagiers maken soms melding van urenlange wachttijden en ook luchtvaartmaatschappijen doen daar hun beklag over. Volgens KLM hebben al honderden passagiers vluchten gemist als gevolg daarvan.
Laatste
Sinds 2015 werkt Schiphol met een centrale security. Schiphol was de laatste grote luchthaven ter wereld die het systeem invoerde. Voordien werkte Schiphol nog met beveiligingscontroles aan de gate. De overgang naar de centrale beveiliging zou garant staan voor een snellere doorstroming van passagiers. Luchtvaartmaatschappijen pasten de boardingtijd daarop aan: boarden kon voortaan dichter op vertrek.
55 lanes
Vlak voor de start van de vakantieperiode opende de luchthaven, vooruitlopend op de drukte, een tijdelijke vertrekhal als overloop voor vertrekhal 1, van waaruit de bulk van het Europese verkeer vertrekt. Die nieuwe hal kent zes securitylanes. De al bestaande vertrekhal 1 telt er vijftien. Vertrek 2 heeft nu dertien lanes, dat moeten er vijftien worden. Vertrek 3 heeft veertien lanes en vertrek 4, van waaruit vooral low-cost airlines vertrekken, vijf.
Inzet
Volgens Schiphol zijn op de piekmomenten alle lanes open, op rustigere momenten een deel daarvan. De luchthaven liet op 1 mei aan Up in the Sky weten voortaan vaker alle lanes open te stellen, in reactie op alle klachten. Met name buiten de zogenoemde piekmomenten moet meer capaciteit beschikbaar zijn. Het systeem waar de luchthaven de tender voor heeft uitgeschreven, zal de luchthaven moeten helpen tot de optimale inzet hiervan.