Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Frequente reizigers»Schiphol zoekt inzicht in inzet beveiliging
Frequente reizigers

Schiphol zoekt inzicht in inzet beveiliging

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt08/05/2017Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De openstelling van securitylanes en de bijbehorende inzet van beveiligers op Schiphol, is onderwerp van discussie. KLM vindt dat Schiphol dit niet goed doet en naar het zich laat aanzien, is Schiphol ook niet overtuigd van haar volledige inzicht daarin.

De luchthaven is op zoek naar een systeem dat hen helpt bij het plannen van de capaciteit van de beveiliging. Zo ontdekte Up in the Sky. Door de lange wachtrijen bij de centrale beveiliging ontstaat irritatie en missen passagiers vluchten.

Oplossing
“Schiphol zoekt een oplossing ter ondersteuning van de planning van het benodigde aantal security lanes en het personeel dat daarvoor nodig is”, zo schrijft de luchthaven in een openbare aanbesteding. Bedrijven die denken die oplossing te kunnen bieden, kunnen zich tot eind volgende week aanmelden.

Kosten
De voornaamste eis aan dat systeem, is een planning voor het benodigde aantal securitylanes, inclusief personele bezetting. Het moet ook passagiersstromen in kaart kunnen brengen. Verder wil Schiphol inzicht in de verwachte wachttijden, de productiviteit en kosten, zo schrijft het luchthavenbedrijf in de tender.

Ad hoc
De ‘oplossing’, zoals Schiphol het noemt, moet meer kunnen dan de passagiersstromen inzichtelijk maken. Het moet ook de benodigde hoeveelheid securitypersoneel berekenen voor personeelsingangen, bagagescreening en ad hoc- beveiliging bij bouwwerkzaamheden. Tenslotte wil Schiphol graag van bedrijven horen hoe hun oplossing voor de security planning in het totaalplaatje van het management van luchthavenpersoneel past.

Wachttijden
Tijdens de paas- en meivakantie liepen de wachttijden bij de beveiligingscontroles regelmatig flink op. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar passagiers maken soms melding van urenlange wachttijden en ook luchtvaartmaatschappijen doen daar hun beklag over. Volgens KLM hebben al honderden passagiers vluchten gemist als gevolg daarvan.

Laatste
Sinds 2015 werkt Schiphol met een centrale security. Schiphol was de laatste grote luchthaven ter wereld die het systeem invoerde. Voordien werkte Schiphol nog met beveiligingscontroles aan de gate. De overgang naar de centrale beveiliging zou garant staan voor een snellere doorstroming van passagiers. Luchtvaartmaatschappijen pasten de boardingtijd daarop aan: boarden kon voortaan dichter op vertrek.

55 lanes
Vlak voor de start van de vakantieperiode opende de luchthaven, vooruitlopend op de drukte, een tijdelijke vertrekhal als overloop voor vertrekhal 1, van waaruit de bulk van het Europese verkeer vertrekt. Die nieuwe hal kent zes securitylanes. De al bestaande vertrekhal 1 telt er vijftien. Vertrek 2 heeft nu dertien lanes, dat moeten er vijftien worden. Vertrek 3 heeft veertien lanes en vertrek 4, van waaruit vooral low-cost airlines vertrekken, vijf.

Inzet
Volgens Schiphol zijn op de piekmomenten alle lanes open, op rustigere momenten een deel daarvan. De luchthaven liet op 1 mei aan Up in the Sky weten voortaan vaker alle lanes open te stellen, in reactie op alle klachten. Met name buiten de zogenoemde piekmomenten moet meer capaciteit beschikbaar zijn. Het systeem waar de luchthaven de tender voor heeft uitgeschreven, zal de luchthaven moeten helpen tot de optimale inzet hiervan.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
beveiliging centrale security KLM Maatschappijen Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025Redactie

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025Redactie

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie
Recent

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?