Hoewel de eerste A321neo pas net geleverd is, broedt Airbus al op een sterk vernieuwde versie in afwachting van de Boeing 797. Dit meldt persbureau Reuters na gesprekken met diverse insiders.
De vernieuwde versie wordt A321neo-plus-plus genoemd, en zou geheel nieuwe vleugels van koolstofcomposiet moeten krijgen. De ontwikkeling daarvan kost zo’n 1 tot 2 miljard dollar.
Door de nieuwe – en waarschijnlijk ook grotere – vleugels wordt de A321neo goedkoper om te vliegen. Bovendien kan het toestel dan relatief eenvoudig verlengd worden om meer passagiers te vervoeren.
Airbus kan de A321neo-plus-plus al volgend jaar al aan potentiële klanten voorstellen, waarna de lancering in 2019 volgt en het toestel vanaf 2024 of 2025 in commerciële dienst treedt.
Boeing 797
De A321neo-plus-plus komt er echter alleen als Boeing de 797 lanceert. Dat toestel is een nieuwe widebody voor middellange afstanden en biedt plaats aan 220-260 passagiers.
Boeing ontwikkelt de 797 omdat het bedrijf momenteel geen goede concurrent heeft voor de A321neo. De grootste variant van de 737 blijft in verkopen ver achter bij de Airbus.