De TU Delft heeft zich aangesloten bij het Corporate Biofuel Programma van KLM, zo maakten de deelnemende partijen dinsdag bekend. De universiteit wil op die manier milieuvriendelijker worden.
In het programma betaalt de TU Delft extra voor zakelijke reizen. KLM koopt van dat geld biobrandstof in plaats van gewone kerosine, waardoor de CO2-uitstoot per vliegreis van TU-medewerkers met 10 procent daalt. Goedkoop is dat niet: biobrandstof is drie keer duurder dan traditionele kerosine.
Niet iedereen enthousiast
Niet iedereen is enthousiast over de voordelen van biobrandstof; critici stellen dat voor de productie kostbare landbouwgrond wordt opgeofferd, waardoor de voedselprijzen stijgen. KLM zegt echter dat dit argument niet geldt voor de biobrandstof die zij gebruikt:
“KLM koopt alleen biobrandstof in die gemaakt is van grondstoffen die geen negatieve impact hebben op de biodiversiteit en/of voedselproductie. Deze duurzame biobrandstoffen worden ingekocht via SkyNRG en zijn getoetst door de SkyNRG Sustainability Board.”
Niet de enige
De TU Delft is niet de enige instelling die deelneemt aan KLM’s Biofuel Programma. Eerder sloten al onder andere ABN AMRO, FrieslandCampina, de gemeente Amsterdam, Loyens & Loeff, PGGM, en de Schiphol Groep zich erbij aan.