Bij een bijna-botsing tussen een A320 van IndiGo en een Boeing 787 van KLM in november 2016, zijn fouten gemaakt door de Indiase luchtverkeersleiding. Het vliegtuig van IndiGo werd meerdere keren met een verkeerd callsign opgeroepen. Dit blijkt volgens de Indiase website Moneycontrol uit het voorlopige onderzoeksrapport.
De bijna-botsing vond op 2 november 2016 plaats boven India. Een A320 van IndiGo naderde een Boeing 787 van KLM tot op 61 meter terwijl de toestellen op dezelfde vlieghoogte zaten. Het toestel van IndiGo was onderweg van Delhi naar Bangalore, de 787 van KLM vloog van Schiphol naar Kuala Lumpur. Doordat het TCAS-systeem aan boord van de vliegtuigen een waarschuwing gaf, klom de 787 naar een hoger flightlevel en ging de A320 omlaag. Beide toestellen landden zonder problemen op hun eindbestemming.
Fouten
Volgens het voorlopige onderzoek heeft de Indiase luchtverkeersleiding fouten gemaakt bij het voorval. Toen de afstand tussen beide toestellen terugliep, ging er een zogeheten ‘predicted conflict warning’ af bij de luchtverkeersleiding. Volgens het onderzoek negeerde de verkeersleiders dit signaal in eerste instantie en werd er pas na 82 seconden actie ondernomen.
Callsign
Toen er actie ondernomen werd, ging dat ook niet vlekkeloos. De verkeersleiding probeerde de IndiGo vlucht op te roepen, maar gebruikte daarbij het callsign ‘Vistara 977’ in plaats van ‘IndiGo 977’. De piloten van het IndiGo toestel realiseerden zich uiteindelijk zelf dat de instructies voor hen bedoeld waren, stelt het onderzoeksrapport.
Overwerkt
Naast deze fouten waren de bewuste verkeersleiders overwerkt en werden standaardprocedures niet gevolgd, aldus de onderzoekers. Omdat er niet goed opgelet werd, kreeg het toestel van IndiGo dezelfde vlieghoogte toegewezen als de Boeing van KLM.