Voordat Boeing de 737MAX weer de lucht in stuurt, moet de Amerikaanse luchtvaartautoriteit eerst de motoren weer goedkeuren. Dit meldt Reuters. Door problemen met de LEAP-1B motoren houdt Boeing sinds woensdag de testtoestellen aan de grond.
Woensdag werd duidelijk dat de testen met de 737MAX tijdelijk gestaakt zijn door een kwaliteitsissue met de schijven van de lagedruksturbine van de motoren. Bij dertig tot veertig motoren zouden de schijven kunnen breken. Hierop zette Boeing het testprogramma stil.
Beoordeling
De maatregel die de FAA nu oplegt, kan grote gevolgen hebben voor Boeing. De vliegtuigbouwer is nog steeds van plan om in mei de eerste 737MAX af te leveren aan launch-customer Malindo Air. Boeing moet eerst samen met motorenbouwer CFM data aanleveren bij de FAA, die vervolgens moet “bekijken en beoordelen dat de motoren goedgekeurd kunnen worden”, stelt een woordvoerster van CFM.
Reparatie
De ‘verdachte’ motoren zijn inmiddels teruggestuurd naar de fabrieken van CFM in Frankrijk en de Verenigde Staten. Hier worden de motoren geïnspecteerd en eventueel gerepareerd. Volgens een woordvoerder van Safran, het moederbedrijf van CFM, kan dit proces “een paar weken” duren.
Tijdspad
Hoe lang het nieuwe certificatieproces bij de FAA gaat duren, is niet duidelijk. De FAA werkt met beide partijen aan een tijdspad. In maart keurde de luchtvaartautoriteit de motoren goed, maar nu er problemen zijn, moeten alle motoren opnieuw gekeurd worden. “Voor de FAA zijn alle motoren gelijk”, zegt de woordvoerster van CFM.
Vertraging
De vertraging kan voor Boeing grote gevolgen hebben. Op logistiek gebied is de assemblage en aflevering van een vliegtuig een proces wat goed afgestemd is met de toeleveranciers van de onderdelen. Als er in die supply chain ergens iets hapert, loopt de rest van de ketting ook vast. Ook op het financiële vlak zijn vertraagde afleveringen geen goede zaak. Hoewel airlines vooraf een aanbetaling doen voor vliegtuigen, krijgen de vliegtuigbouwers het grootste deel van hun geld als het toestel afgenomen wordt. Met vertraagde afleveringen wordt ook dit geld later overgemaakt.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!