AirlinesFinancieelNieuwsOnderwerpProfessionalVliegvelden

Maatschappijen weg uit Brussel om geluidsboetes

Brussels Airport vreest een leegloop van vrachtmaatschappijen als de Brusselse overheid de geluidsboetes voor luchtvaartmaatschappijen handhaaft. De eerste twee maatschappijen verlaten de luchthaven inmiddels. De CEO van het vliegveld wil actie van de overheid.

De Brusselse overheid int sinds een paar weken geluidsboetes bij maatschappijen die de strenge Brusselse geluidsnormen overtreden. De boetes werden al twee jaar uitgedeeld, maar niet geïnd. Dat is sinds eind april veranderd.

Vertrek
De Chinese carrier Yangtze River Express verliet daarom in februari de luchthaven al. Eerder deze week maakte ook Air Cargo Global bekend te vertrekken van Brussel. De maatschappij stelt dat het financiële risico en de juridische onzekerheid te groot is om te blijven.

Derde maatschappij
Naast de twee vertrekkende maatschappijen dreigt ook de Britse carrier Magma Air te zullen vertrekken, stelt de Brusselse luchthaven. De maatschappij gaat als de boetes in stand blijven.

Halvering
Als Magma Air ook vertrekt, wordt het aantal maatschappijen dat met 747’s vracht naar Brussel vliegt, gehalveerd. Naast Magma vliegen nu ook Singapore Airlines,Saudi Cargo en Asiana nog met 747’s op de Belgische luchthaven.

Banen
Het vertrek van de vrachtmaatschappijen, gaat banen kosten voorspelt de luchthaven. In 2016 vervoerden Yangtze River Express en Air Cargo Global samen bijna 20.000 ton vracht van en naar Zaventem. Dat komt neer op ongeveer twaalf procent van de totale tonnen vracht. “Dit betekent dat er onherroepelijk banen verloren gaan in België, ten gunste van buitenlandse luchthavens”, stelt de luchthaven.

Actie
CEO Arnaud Feist wil dat de Belgische politiek in actie komt. “Stop deze neerwaartse spiraal die de lokale en regionale economie vernietigt”, zegt hij. Feist pleit voor een afschaffing van de boetes. Het later innen van de boetes, zoals dat nu gebeurt, is voor hem geen optie. “Maatschappijen nemen besluiten op basis van de boetes die ze nu krijgen, niet op basis van de boetes die twee jaar later geïnd worden. Hierdoor verplaatsen ze hun operatie naar het buitenland”, aldus Feist.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button