Airbus kan de business case voor de ontwikkeling van de Boeing 797 relatief eenvoudig kapotmaken, zo stellen de bekende luchtvaartanalisten van Leeham News and Comment. Om dat te bereiken, moet Airbus de A322 eerder op de markt brengen.
Boeing heeft een enorm gat in haar modellengamma tussen de Boeing 737 en de Boeing 787. Doordat de kleinste Dreamliner, de 787-8, niet langer in trek is bij maatschappijen, en de grootste 737’s het afleggen tegen de A321neo, wordt dat gat in de komende jaren alleen maar groter.
Om die reden is Boeing achter de schermen begonnen aan de ontwikkeling van de 797. Dit is een relatief kleine widebody geschikt voor middellange afstanden, en moet de opvolger worden voor zowel de Boeing 757 als de kleinste 767’s.
Volgens Leeham heeft Airbus echter in troef in handen. Uit onderzoek van onder andere CNN en Reuters blijkt dat de Europese vliegtuigfabrikant de ontwikkeling van een A321-plus-plus onderzoekt, oftewel een A322. Dat is een verlengde A321 met nieuwe vleugels van koolstofcomposiet.
De A322 zou zich zowel qua capaciteit als vliegbereik goed kunnen meten met de Boeing 757. Omdat de ontwikkeling van zo’n verlengde A321 veel goedkoper is dan de ontwikkeling van een geheel nieuw toestel, kan Airbus de A322 veel goedkoper op de markt brengen dan Boeing de 797.
Wat Airbus daarom volgens Leaham zou moeten doen, is de A322 officieel introduceren voordat Boeing met de 797 komt. Zo wordt de business case van dat laatste toestel kapotgemaakt, en zal de Amerikaanse fabrikant aarzelen om de 797 überhaupt nog op de markt te brengen.