London City Airport is een klein vliegveld met grootse plannen, een uitbreiding van 400 miljoen euro wordt nu aan gewerkt. Up in the Sky bezocht het vliegveld in februari 2017 tijdens de viering van de heropende route van KLM naar de luchthaven. Een woordvoerder van het vliegveld gaf een rondleiding.
Het vliegveld ligt midden tussen de bebouwing en is beperkt wat betreft de ruimte. Er zijn geen slurfen, maar boarding gaat per trap. Bij aankomst keert het vliegtuig door een half rondje om zijn as te maken, het staat zo in de richting van vertrek. Er komen geen pushback-trucks aan te pas.
Het vliegveld staat vooral bekend als zakenreizigers airport. Van alle passagiers is 52 procent op zakenreis. Het ligt vlakbij de ‘city’, het zakelijke hart van Londen. Ook het centrum van Londen is makkelijk en snel te bereiken vanaf het vliegveld met de Docklands Light Railway, die weer aansluit op de tube. In een half uur ben je op Westend.
Opknapbeurt
Het vliegveld was dringend aan een opknapbeurt en uitbreiding toe. De terminal is gebouwd voor een miljoen passagiers. Vorig jaar waren er 4,5 miljoen. In delen van de luchthaven is dat nog te zien, het soms krap en heeft gedateerd interieur. In fases wordt London City aangepakt. De hal naar en een groot deel van de gates zijn helemaal opgeknapt en ook de (wacht) ruimte bij die gates is spiksplinternieuw. Enkele gates zijn nog niet vernieuwd en daar is het verschil goed zichtbaar. Aftandse ruimtes zijn het.
New York
Er zijn verbindingen met 48 bestemmingen die door elf airlines worden aangedaan. De meeste passagiers reizen naar Edinburgh. Nederland is ook een belangrijke bestemming. Er zijn flink wat passagiers die gebruik maken van het netwerk van KLM van Schiphol naar het Verenigd Koninkrijk. Die passagiers reizen binnen hun eigen land, maar dan via Schiphol. Er is één directe intercontinentale bestemming en dat is New York JFK. British Airways vliegt de route met een all-business A318. Op de heenweg wordt een tankstop gemaakt in Shannon, Ierland. Passagiers hebben een eigen lounge. Het is een flinke ruimte (op het krappe vliegveld) speciaal voor die ene vlucht per dag.
De wachtvoorzieningen zijn redelijk oké. We waren er op een piekmoment, en het vliegveld was behoorlijk gevuld, maar ook niet overvol. Er was plek om te zitten. “De gemiddelde tijd van de voordeur van het vliegveld naar de gate is twaalf minuten”, vertelt de woordvoerder. Het vliegveld garandeert dat passagiers binnen twintig minuten bij de gate kunnen zijn. Ruim van te voren is er niet bij, de vliegtuigen zijn klein en door twee trappen zijn de passagiers snel aan boord. Een echt zakenvliegveld dus, geen lange afstanden lopen en snel aan boord.
Er zijn diverse horecagelegenheden. De meeste bevinden zich aan ‘landzijde’, dus voor de securitycheck. Bij de gates is één sjiek restaurant en verder zijn er vooral winkeltjes waar diverse snacks kunnen worden gekocht. Het restaurant is lekker rustig, vergeleken met de rest van de terminal. Ook zijn er wat winkeltjes, maar besef dat het een klein vliegveld is. Niet veel te winkelen dus.
Conclusie
Prima vliegveld om vooral heel snel doorheen te gaan. Hier en daar gedateerd, maar de nieuwe delen zien er erg goed uit. De tijdsbesparing is een pré. Drieëneenhalve ster.
[su_spacer size=”10″]
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!