Het luchtverkeer op Londen City Airport wordt vanaf 2019 gecoördineerd vanaf afstand. De verkeersleiding wordt verplaatst naar de centrale locatie van de Britse luchtverkeersleiding, zo’n 110 kilometer verwijderd van het vliegveld.
Luchtverkeersleiders krijgen vanaf 2019 op digitale schermen beelden door van het vliegveld. Vanuit een gebouw in Swanwick geven ze de vliegtuigen in Londen aanwijzingen. Met 360 graden camera’s en sensoren op een nieuwe verkeerstoren moet dit veilig gebeuren. De camera’s kunnen onder andere dertig keer inzoomen. De nieuwe toren die voor de beelden moet zorgen wordt vijftig meter hoog en moet in 2018 gebouwd zijn.
Toekomstbestendig
De luchthaven wil de komende jaren fors uitbreiden en wil met de nieuwe techniek klaar zijn voor de toekomst. “Deze techniek is toekomstbestendig voor de komende dertig jaar en verder”, stelt CEO Declan Collier tegenover Reuters. De verkeerstoren die nu gebruikt wordt, staat er al bijna 30 jaar en is aan het einde van de levensduur.
Zweden
De techniek van verkeersleiding op afstand is niet nieuw, maar ‘City’ is wel één van de eerste grote luchthavens die er gebruik van gaat maken. Onder andere in Zweden wordt het systeem al ingezet. Op de luchthaven van Sundsvall vinden maar een paar vluchten per dag plaats.