fbpx
AirlinesFinancieelOnderwerpenProfessional

Branson houdt optie nieuwe airline open

De Britse multimiljardair Richard Branson houdt de optie om weer een nieuwe airline te starten in de Verenigde Staten open. Dat zegt hij tegen persbureau Bloomberg.

Branson zag in 2016 Virgin America verkocht worden aan Alaska Airlines. De maatschappij integreert Virgin volledig in het eigen merk. Op termijn verdwijnt de merknaam Virgin America ook, tot spijt van Branson.

Na de overname zei Branson de verkoop “het meest teleurstellende moment” uit zijn leven te vinden. Hij hoopte dat Virgin op eigen kracht kon overleven, maar de andere aandeelhouders wilden de maatschappij verkopen. Alaska Airlines betaalde ongeveer 2,6 miljard dollar voor de maatschappij.

Royalty’s
Naast de miljoenen betaalt Alaska ook royalty’s aan Branson voor het gebruik van de merknaam Virgin America. Alaska moet Branson volgens de Brit nog tot 2040 betalen voor de merknaam, tenzij hij besluit om een nieuwe airline te starten. “We zien wel wat er gebeurd”, zegt hij daarover tegen Bloomberg.

Oneningheid
Over de betaling verschillen de Brit en Alaska van mening. De maatschappij stelt dat ze niet hoeft te betalen voor een merknaam die niet gebruikt wordt. Uiterlijk in 2019 moet de naam Virgin verdwenen zijn.

Terugkeer
De Brit hint tegen Bloomberg wel op een snelle terugkeer in de Amerikaanse luchtvaartwereld. “Kijk maar naar de lucht”, is zijn antwoord op de vraag om een tijdspad voor een nieuwe carrier. Virgin American was de zesde maatschappij van de Verenigde Staten. “Mensen houden van Virgin met een passie die sinds het begin van de luchtvaart niet meer bestaan heeft. Dat laat ik niet verloren gaan”, zei de ondernemer eerder tegen reismagazine Condé Nast.

Bestel het boek Love is in the air!
Hoe een vlucht mensen met elkaar verbindt

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button