De MC-21-300 is begonnen met de grondtesten. Dat gebeurt bij de fabrieken van de Russische bouwer van het toestel, Irkut, in West-Siberiƫ.
Het toestel test onder meer de auxiliary power unit (APU) en voert verschillende taxi-testen uit. āDe voorbereidingen voor de testvluchten zijn op schema en in volle gang,ā aldus Irkut. Daarmee is het toestel bijna klaar voor de eerste vlucht.
Pratt & Whitney
De MC-21-300 is de opvolger van de Tupolev Tu-154 en moet de concurrentie aangaan met de Boeing 737 en Airbus A320. In het toestel is plaats voor maximaal 211 personen, hoewel de standaardconfiguratie 163 stoelen heeft en wordt aangedreven door Pratt en Whitney PW144G motoren.
Twee toestellen
Volgens de vliegtuigbouwer zijn er inmiddels 175 exemplaren van het toestel besteld, dat ook leverbaar is in de kleinere MC-21-200 variant. Er zijn twee testtoestellen, Ć©Ć©n in Moskou en Ć©Ć©n in Irkut. Het eerste toestel werd in april opgeleverd en de verwachting is dat eind mei de MC-21 zijn maidenflight maakt. Ook China is bezig met een concurrent voor de 737 en A320. Dit is de C919.