IAG, het moederbedrijf van British Airways, doet een dringende oproep aan Londen Heathrow Airport en de Britse overheid: maak de derde startbaan korter. De huidige plannen zijn volgens het bedrijf veel te duur en zorgen voor onnodige overlast.
Heathrow wil de nieuwe derde start- en landingsbaan 3500 meter lang maken, maar daarvoor moet een nabijgelegen snelweg overbrugd worden (de M25). Volgens IAG kost dit zo’n 2 tot 3 miljard Britse pond, waardoor het totaalbedrag voor de aanleg van de baan stijgt naar 20 miljard pond.
“Maatschappijen zijn nooit geraadpleegd over de baanlengte, en zij kunnen perfect opereren vanaf een baan die wat korter is en niet de M25 kruist”, aldus Willie Walsh, de topman van IAG. Hij vindt een lengte van 3200 meter ruim voldoende.
Als de luchthaven er toch voor kiest om de snelweg te overbruggen, dan zullen volgens IAG de kosten van airlines voor het gebruik van Heathrow nog hoger worden. Bovendien zal een tijdelijke sluiting van de M25 vanwege de bouw “tot grote verkeersoverlast leiden.”



Uddel
MBO