Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Rechter: besluit capaciteit Schiphol deugt niet
Editors' Choice

Rechter: besluit capaciteit Schiphol deugt niet

RedactieDoor Redactie26/05/2017Update:28/10/2017Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Schiphol Group
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De rechtbank van Noord-Holland maakt korte metten met de wijze waarop de capaciteitsdeclaratie op Schiphol voor deze zomer tot stand is gekomen. De rechter stelt dat de slotcoördinator deze niet als basis had mogen gebruiken voor de slotuitgifte.

Dat blijkt uit de onderbouwing van het vonnis van de rechtbank in de zaak van Corendon tegen de slotcoördinator, over de uitgifte van nachtslots op Schiphol. Het vonnis werd begin deze week gewezen en daags erna openbaar gemaakt.

Onbevoegd
De rechter stelt dat de zogenoemde capaciteitsdeclaratie, op basis waarvan de onafhankelijk slotcoördinator slots kan uitgeven, onbevoegd is vastgesteld. Deze declaratie hoort tot stand te komen na overeenstemming daarover in het Operationeel Schiphol Overleg (OSO). Daarin zitten behalve Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, de homecarriers: Transavia, Martinair, TUIFly, easyJet, Corendon en de koepels SAOC en BARIN.

Eigen houtje
In het OSO kon echter geen overeenstemming bereikt worden over de beschikbaar te stellen zomercapaciteit voor dit jaar. Schiphol heeft die vervolgens op eigen houtje vastgesteld en als zodanig neergelegd. “De capaciteitsdeclaratie voor de zomer van 2017 is vastgesteld door Amsterdam Airport Schiphol, (…) nadat bleek dat na uitvoerige discussie geen unanieme overeenstemming kon worden bereikt in het ‘Operationeel Schiphol Overleg’ (…)”, citeert de rechtbank een brief van de luchthaven.

Overeenstemming
Volgens de rechter is in het Besluit slotallocatie ‘expliciet bepaald dat Schiphol de bevoegdheid tot het zelfstandig vaststellen van de capaciteitsdeclaratie is ontnomen’.
“Gelet op de genoemde bepaling in het Besluit slotallocatie heeft Schiphol de capaciteitsdeclaratie onbevoegd vastgesteld. Daaraan kan niet afdoen dat het OSO, waaraan de bevoegdheid tot vaststelling van een capaciteitsdeclaratie is gegeven, niet tot overeenstemming kon komen,” vervolgt de rechter.

Betwist
De slotcoördinator wist volgens de stukken -en betwist dat ook niet- dat onder meer easyJet, TUIFly en Corendon het niet eens waren met de door Schiphol vastgestelde capaciteitsdeclaratie. De slotcoördinator voert aan dat zij niet kon overgaan tot het uitgeven van slots zonder slotdeclaratie. De rechter stelt daar tegenover dat dit niet rechtvaardigt dat het dan op basis van een onrechtmatig totstandgekomen declaratie toch is gebeurd. Hoe dit dan wel had gemoeten, blijft onduidelijk.

Onafhankelijk
De slotcoördinator zei eerder tegen Up in the Sky dat het wellicht een idee zou zijn een onafhankelijke partij te betrekken bij de capaciteitsdeclaratie. “Nu steeds meer discussie ontstaat over het vaststellen van die capaciteitsdeclaratie en de belangen die daarbij spelen, kan het nuttig zijn om die analyse (ook) eens te laten uitvoeren door een onafhankelijke partij. Daar komt mogelijk hetzelfde uit, maar opgesteld door een onafhankelijke externe geeft dit wellicht een neutraler perspectief. Het gaat immers om voor ieder grote belangen op de luchthaven”


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
capaciteit Corendon Easyjet KLM Martinair Nachtslots Schiphol Slotcoordinator Slots Transavia tui
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025Redactie

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025Redactie

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025Redactie
Recent

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?