Zie recentere berichtgeving HIER.
—
Stoelen geplaatst in veel Embraers zijn onveilig bij een crash en moeten vervangen worden. Dat stelt de Amerikaanse FAA. KLM Cityhopper vliegt met de betreffende stoelen in de gehele Embraer-vloot.
Als de Europese evenknie EASA de FAA-regel overneemt, kost dit Europese airlines veel geld. De kosten voor KLM kunnen oplopen tot circa 17 miljoen euro.
Zodiac
De FAA vaardigde eerder deze week een airworthiness directive uit dat de Slim en Slimplus line van Zodiac vervangen moeten worden. De stoelen kunnen bij een crash nekletsel veroorzaken bleek uit crashtest-video’s. In de Verenigde Staten moeten daarom 10.482 stoelen vervangen worden. Niet alleen in Embraers, ook in andere toestellen zoals Bombardier CRJ’s en Boeing 717’s zijn de stoelen geplaatst.
Kosten
De FAA stelt dat het verwijderen van één stoel 85 dollar kost, omdat dit één uur werk is voor één persoon. Dit bedrag vinden veel maatschappijen te optimistisch, omdat de FAA alleen het verwijderen van de stoelen berekent, terwijl er ook stoelen terug moeten. De Amerikaanse feedermaatschappij SkyWest trekt volgens een woordvoerder 2,5 tot 5 ton uit per vliegtuig.
KLM Cityhopper
KLM vliegt met 38 toestellen, waarvan een groot deel groter is dan de toestellen van Skywest. Er zijn dertig E-190 en acht E-175 toestellen in de vloot. In totaal gaat het om 3704 stoelen.
Kosten
In de berekening van SkyWest kost het vervangen van de stoelen KLM miljoenen euro’s. De berekening van de FAA is positiever, maar levert KLM dan alsnog een kostenpost van 3 ton op.
Compensatie
KLM heeft een formele reactie van de FAA, Embraer en Zodiac gevraagd, aldus de zegsvrouw. Ze geeft aan dat KLM onder andere informeert naar een oplossing en financiële compensatie voor KLM Cityhopper. “Het zal cruciaal tot welke conclusie EASA komt”, besluit ze.
EASA
De airworthiness directive is uitgegeven door de FAA en geldt daarom nu alleen voor vliegtuigen die in de Verenigde Staten geregistreerd staan. De Europese veiligheidsorganisatie EASA neemt echter veel aanbevelingen van de FAA over en andersom. Als EASA ook deze regel toepast, gaat dit maatschappijen veel geld kosten. In de VS hebben maatschappijen tot 2020 om de stoelen te vervangen.