British Airways vliegt zondag ‘zo goed als mogelijk’ weer volgens schema, nadat zaterdag alle vluchten vanaf Heathrow gecancelled werden door een computerstoring.
Op de website laat de Britse luchtvaartmaatschappij weten dat ze er alles aan doen om vanaf Gatwick ‘bijna als normaal’ te vliegen en vanaf Heathrow ‘een groot deel van de vluchten’ te laten vertrekken. British Airways waarschuwt dat er nog wel vertragingen kunnen voorkomen. “Hoewel delen van de computersystemen weer werken, zullen er nog wel problemen voorkomen, omdat zowel vliegtuigen als crews nog op andere plekken in de wereld staan.”
Stroomstoring
Volgens British Airways zijn de problemen ontstaan door een storing en niet door een cyberaanval. Zowel de check-in systemen als operationele systemen werden door de storing getroffen. Ook het boeking en geld-terug systeem en de klantenservice werkten niet. Een deel van de storing zou zijn opgelost.
Heathrow waarschuwt reizigers dat ondanks dat er weer vluchten vertrekken, niet naar de luchthaven te komen als ze niet zijn omgeboekt.
UPDATE | Disruption expected today for @British_Airways flights due to BA IT issue. Please check flight status at https://t.co/U0E2EhZv1P pic.twitter.com/6g2jaTCNjG
— Heathrow Airport (@HeathrowAirport) 28 mei 2017
Ondanks de waarschuwing, zijn duizenden reizigers alsnog naar de vliegvelden gekomen om te kijken of ze een vlucht kunnen krijgen. Daardoor is een enorme drukte en chaos ontstaan.
#heathrow day 1 after #britishairways collapse pic.twitter.com/lxch3uV2M4
— Bea Fernández (@beuchimon) 28 mei 2017
Passengers at #Heathrow aren't being allowed to go in to the terminal until 90 minutes before their flight because T5 is so busy. @LBC pic.twitter.com/p2BcjynENB
— Tom Phipps (@tomphippsnews) 28 mei 2017
Heathrow Airport madness pic.twitter.com/nHWQ3KQz46
— Kalie (@kalieebear) 28 mei 2017
Nog dagen last
Experts waarschuwen dat de problemen nog dagen kunnen aanhouden. “Er is een groot domino-effect,” zegt de Britse luchtvaartconsultant John Strickland tegen de Telegraph. “Niet alleen de duizenden reizigers, maar ook vanuit het oogpunt van de maatschappij zelf – crews, het wegwerken van de achterstanden waardoor vliegtuigen op verkeerde plaatsen staan en parkeerplaatsen voor vliegtuigen – het is een uitdaging en een logistieke nachtmerrie.”
2016 ook al problemen
Volgens Strickland zijn de problemen dit keer veel groter dan de storing in 2016. “Toen werd een nieuw check-in systeem ingevoerd, waar opstartproblemen mee waren, maar niet met de impact zoals deze storing.”
Hotels
Hotels in de buurt van de vliegvelden hebben volgens de Telegraph misbruik gemaakt van de omstandigheden. Gestrande reizigers zouden tussen 1000 en 2500 pond voor een kamer moeten betalen om te kunnen overnachten.
Bagage
British Airways roept ondertussen passagiers op die gisteren al hun bagage hadden ingecheckt, niet naar het vliegveld te komen om hun bagage op te halen. De maatschappij laat weten dat alle bagage wordt uitgezocht om te worden verstuurd. Ook laat de maatschappij weten coulant te zijn naar passagiers die hun vlucht willen omboeken of annuleren. Zij kunnen dat tot 10 juni doen.
Alle vluchten
Door de computerstoring moest British Airways zaterdag alle vluchten vanaf London Heathrow en London Gatwick annuleren. Duizenden passagiers strandde daardoor op de vliegvelden.