Airport ReviewFrequente reizigerNieuwsReviewTravel

Airport review: Vancouver International

Vancouver International Airport, concourse C
Bezoek: 12 november 2016
Waardering: Waardering_Recensie_Sterren_4
Up in the Sky bezocht op 12 november 2016 luchthaven Vancouver International. Een kort verslag:

De luchthaven van Vancouver is na Toronto Pearson het drukste vliegveld van Canada, met jaarlijks circa 22,3 miljoen passagiers. Air Canada en Air Transat hebben een hub in Vancouver. Ook WestJet is volop aanwezig en gebruikt het als ‘focus-city’. Vanuit Nederland is Vancouver bereikbaar met KLM en in het zomerseizoen met Air Transat.

Bereikbaarheid
Het vliegveld is in circa 25 minuten te bereiken vanuit het centrum van de stad. De metro van Vancouver, beter bekend als SkyTrain pendelt meerdere keren per uur tussen Waterfront, in hartje Vancouver en de terminals over de Canada Line. Deze metroverbinding werd in het kader van de Olympische Winterspelen in 2009 geopend. Naast de metro zijn er ook busverbindingen met het centrum, maar de reistijd is een stuk langer per bus.

Terminal
De luchthaven beschikt over twee terminals: de hoofdterminal en de zuid-terminal. De hoofdterminal is veruit het grootst en onderverdeeld in concourses. Concourse A, B en C worden gebruikt voor binnenlandse vluchten, D en E zijn voor internationale bestemmingen. Up vloog via concourse C met WestJet naar Toronto. Echter is concourse C vooral voor vluchten van Air Canada, maar een aantal gates worden af en toe door WestJet gebruikt.

Verblijf
De terminal heeft een warme aankleding doordat er veel -kenmerkend groen- vloertapijt is gebruikt in de terminal, met name bij de gates. Ook is de terminal niet heel ruim opgezet, wat weer als probleem heeft dat het krap kan worden rond de gates vlak voor het boarden. Tijdens het wachten op de vlucht is de mogelijkheid een ‘panorama-etage’ te bezoeken met een redelijk uitzicht. Bij de juiste baanrichting kun je vliegtuigen zien starten in de richting van de Grote Oceaan.

In de terminal is een redelijk aanbod aan horeca, al ligt de prijs behoorlijk hoog. Voor binnenlandse vluchten is de wachttijd beperkt en zijn de faciliteiten daardoor ruim voldoende.

Tags

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeert Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in airport operations. Henk hoopt in de toekomst mee te kunnen werken aan het ontwerp van luchthavens over de hele wereld.

Gerelateerde artikelen