AirlinesIncidentenNieuwsOnderwerp

Hoge rekening voor Transavia na mishandeling piloot

Transavia moet een forse schadevergoeding betalen aan passagiers die vertraging opliepen doordat hun piloot was mishandeld, zo besloot de rechtbank in Haarlem eerder deze maand. De uitspraak is maandag openbaar gemaakt.

Vertraging
De passagiers zouden op 16 juli 2015 met Transavia-vlucht 5134 van Barcelona naar Amsterdam vliegen, maar de vlucht werd geannuleerd. Daardoor liepen zij bijna vijf uur vertraging op en eisten ze een schadevergoeding van in totaal 4500 euro.

Transavia vond dat de eisers geen recht hebben op een schadevergoeding, omdat er sprake was van buitengewone omstandigheden. De gezagvoerder van de vlucht was namelijk mishandeld en achtte het niet veilig genoeg om met passagiers naar Amsterdam te vliegen.

Overlast
Op de vlucht voorafgaand aan de annulering misdroegen twee passagiers zich. Ze stonden meerdere keren op tijdens de landing, negeerden aanwijzingen en intimideerden het cabinepersoneel. Na aankomst in Barcelona probeerde de gezagvoerder hun identiteit te achterhalen.

Toen de overlastgevers hoorden dat de politie was ingeschakeld, probeerden zij snel te vluchten. De gezagvoerder achtervolgde hen om alsnog hun identiteit te achterhalen, zodat hen een vliegverbod opgelegd kon worden, maar dat leidde tot een mishandeling.

De overlastgevers spuugden op de piloot en ze sloegen, stompten en schopten hem. Dit zorgde voor een bloedneus en een snee in het gezicht. De crew was zo onder de indruk van het incident, dat ze zichzelf niet meer in staat achtte haar veiligheidstaken goed uit te voeren.

Oordeel rechter
De rechtbank oordeelde echter dat er geen sprake was van buitengewone omstandigheden, omdat de aanwezigheid van overlastgevers inherent is aan de activiteiten van een luchtvaartmaatschappij. De gezagvoerder ging in de fout door achter die passagiers aan te gaan.

Volgens de rechter was de actie van de piloot onnodig; Transavia had ook op andere manieren de identiteit van de overlastgevers kunnen achterhalen. Bovendien is het aanhouden van dergelijke passagiers een taak van de lokale autoriteiten, die er beter op voorbereid zijn.

De rechtbank heeft om die redenen de eisers van de schadevergoeding in het gelijk gesteld. Transavia moet hen in totaal 4500 euro betalen (250 euro per persoon), plus de wettelijke rente en hun juridische kosten.

Beroep
Het is voor Transavia niet mogelijk om in beroep te gaan tegen de uitspraak. Wel laat het bedrijf aan Up in the Sky weten de redenering van de rechter onbegrijpelijk te vinden.

Lees hier de uitgebreide reactie van Transavia.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close