De lage olieprijs doet veel maatschappijen goed, maar niet veel hebben zulke winsten als Ryanair.
De low-cost carrier schreef in het gebroken boekjaar 2017 een winst van 1,3 miljard euro.
Plus
Het gebroken boekjaar loopt tot eind maart 2017. In die periode zag de maatschappij 120 miljoen passagiers, een stijging van 13 procent ten opzicht van het jaar daarvoor. De totale inkomsten waren 6,5 miljard euro, een plus van 2 procent. De winst steeg met 6 procent naar 1,3 miljard euro. De gemiddelde bezettingsgraad van de vliegtuigen groeide naar 94 procent. Gemiddeld zijn dus 178 van de 189 stoelen bezet.
Min
In het jaarverslag zegt Ryanair dat er afgelopen jaar meerdere ‘uitdagingen’ waren. Door aanslagen in diverse steden en de daling van het pond door de Brexit moest er gereageerd worden. De groei was alleen haalbaar door de prijzen te verlagen. De gemiddelde ticketprijs daalde met 13 procent naar 41 euro. De kosten gingen omlaag met 11 procent, daarvan was 6 procent dankzij de lagere prijzen voor brandstoffen.
Nieuw
In het boekjaar zijn er 52 toestellen ontvangen van Boeing, tien oudere verlieten de vloot. In totaal waren er 383 Boeings bij het afsluiten van het jaar. Er is voor de komende jaren een agressieve vlootgroei ingezet, waarbij de vloot sneller groeit dan eerst gepland. Er werden afgelopen jaar 206 nieuwe routes gelanceerd en tien nieuwe bases geopend.
Sun
In Polen is een charter maatschappij gestart, Ryanair Sun. Volgende zomer bestaat de vloot uit vijf toestellen. Een jaar later zijn het er 15.
Groei
Dit jaar zal het aantal passagiers groeien naar 130 miljoen. De prijzen blijven echter onder druk staan. Ryanair verwacht een teruggang tussen de 5 en 7 procent voor de gemiddelde vluchtprijs. De brandstofrekening zal wat lager uitvallen dit jaar. De verwachtte winst voor dit jaar die Ryanair met een duidelijke slag om de arm opgeeft, is 1,4 tot 1,45 miljard euro. Een stijging van 8 procent.
Vergelijking
In 2016 boekte Air France-KLM een omzet van 25 miljard en een winst van 1 miljard. Er vlogen 93 miljoen mensen met één van de maatschappijen van de groep. IAG boekte een omzet van 23 miljard en een winst van 1,5 miljard dankzij 100 miljoen passagiers.
Core business
Ryanair boekt de winst door passagiers te vervoeren, de core business. Dat is bij de drie grote luchtvaartgroepen van Europa wel anders. Up in the Sky ging in de jaarcijfers op zoek naar een gemene deler. Wat wel bij zowel IAG, Air France-KLM als Lufthansa opvalt, is dat het verdomd weinig over de corebusiness gaat: het vervoer van passagiers.