Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

    16/11/2025

    Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

    16/11/2025

    KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

    15/11/2025

    Kritiek op vliegtaks uit onverwachte hoek

    15/11/2025

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025
  • Achtergrond

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025
  • Editors’ choice

    Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

    16/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Militair»A-10 en U-2 mogen blijven
Militair

A-10 en U-2 mogen blijven

Door Leonard van den Broek31 mei 2017, 11:59Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
A-10C ©Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de nieuwste Amerikaanse budgetaanvragen voor het belastingjaar 2018 staat niets meer vermeld over het schrappen van de A-10 en de U-2. De USAF bevestigt dat er voorlopig geen plannen meer zijn om deze toestellen uit dienst te nemen.

De A-10 en de U-2, beide zeer gespecialiseerde vliegtuigen, ontworpen voor één taak, dreigden het slachtoffer te worden van bezuinigingen. De aanschaf van nieuwe vliegtuigtypen als de F-35 zou voor een deel bekostigd worden door andere, oudere toestellen te schrappen. Deze plannen lijken nu dus definitief van de baan.

Tank killer
De afgelopen jaren lag de A-10 regelmatig onder vuur. Om kosten te besparen, werd voorgesteld om de A-10 sneller met pensioen te sturen dan oorspronkelijk gepland. Ontworpen in de jaren ’70, was de rol van de A-10 als ’tank-killer’ al lang uitgespeeld, zo was de redenering. Sinds de jaren ’90 heeft het toestel zich echter bewezen als een ideaal grondaanvalsvliegtuig. Door ‘close air support’ (ondersteuning vanuit de lucht) te verlenen aan grondtroepen, heeft de A-10 ook veel fans gekregen buiten de luchtmacht. Of de A-10 zou kunnen worden vervangen door de F-35 of een ander vliegtuigtype, leidde tot lange en felle discussies tussen voor- en tegenstanders. Uit vrijgegeven documenten over de begroting voor 2018 blijkt nu dat alle 283 A-10’s voorlopig in dienst zullen blijven.

Spionage
Het U-2 spionagevliegtuig is nog aanzienlijk ouder dan de A-10. Ontworpen in de jaren ’50, wordt dit toestel al 60 jaar ingezet voor fotoverkenning vanaf grote hoogte. Doordat het is uitgerust met gespecialiseerde camera’s en nieuwe sensoren, kan het nog altijd waarnemingen doen die satellieten en drones niet kunnen evenaren. De onbemande RQ-4 ‘Global Hawk’ was de beoogde opvolger van de U-2. In 2015 voorspelde een USAF-generaal echter dat ‘het nog acht jaar zal duren voordat de RQ-4 90% zal kunnen doen van wat de U-2 kan’. De huidige vloot van ongeveer 30 U-2’s is dus voorlopig gered. Maar: er is ook budget gereserveerd om de RQ-4 te voorzien van nieuwe sensoren.

Een U-2.

Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
A-10 USAF
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025Sytse Sijbesma

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025Leon Holtkuile

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025Leon Holtkuile
Recent

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?