De Russische MC-21 kan een grote bedreiging vormen voor Airbus en Boeing. Dit stelt de CEO van Aeroflot, Vitaly Savelyev, tegenover Reuters. Aeroflot heeft wel oren naar het nieuwe toestel.
De narrowbody van de Russische bouwer Irkut maakte op 28 mei de eerste vlucht en moet het Russische antwoord op de Boeing 737 en A320 vormen. “Als ze de doelen halen die gesteld zijn, dan is dit een serieus vliegtuig”< stelt Savelyev. "Dit is een echt toestel dat kan concurreren met Airbus en Boeing."
De CEO van Aeroflot verwacht veel van het toestel, dat hij omschrijft als "licht, economisch en effectief". Zijn maatschappij heeft nog geen contract met Irkut gesloten, maar is volgens Reuters wel geïnteresseerd.
Prijs
Hoeveel geld Irkut vraagt voor het toestel is nog onduidelijk. Savelyev verwacht niet dat dat bedrag veel hoger of lager zal liggen dan de prijzen die Airbus en Boeing vragen. “We kunnen als klanten geen toestel kopen als dat veel duurder is dan de concurrerende versies”, stelt de CEO.
Varianten
Het vliegtuig komt in twee varianten; de MC-21-200 met maximaal 165 stoelen en de grotere -300 versie voor maximaal 211 passagiers. Irkut heeft firm orders voor 175 toestellen. Welke maatschappijen de toestellen besteld hebben, is niet duidelijk.
Commercieel bedrijf
Savelyev benadrukt dat Aeroflot niet door de Russische overheid gepusht wordt om de toestellen te kopen. De maatschappij is voor het grootste deel staatseigendom. “We zijn een commercieel bedrijf en worden niet onder druk gezet om Russische toestellen te kopen. We willen graag dat er toestellen van eigen bodem zijn, omdat iedere maatschappij zijn binnenlandse producenten zou moeten steunen.”