De Chinese overheid wil dat Duitsland hen helpt bij de certificering van de nieuwe C919 van vliegtuigbouwer Comac. Dit schrijft het Chinese persbureau Xinhua.
Het Chinese toestel moet de concurrentie aangaan met de A320 en Boeing 737. Om dat te kunnen doen, moet het vliegtuig gecertificeerd worden door de diverse luchtvaartautoriteiten. De Chinese CAAC heeft de goedkeuring inmidels afgegeven, maar de FAA en EASA nog niet. Volgens Comac is EASA al wel begonnen met het certificeringsproces.
De Chinese premier Li Keqiang bezocht afgelopen week Duitsland en deed in een gesprek met kanselier Angela Merkel een verzoek om Duitse hulp. Hiermee hoopt China het vliegtuig sneller in Europa gecertificeerd te hebben.
Orders
Comac heeft voor de narrowbody inmiddels 570 orders genoteerd. Het merendeel hiervan is van Chinese maatschappijen. Het toestel maakte op 5 mei de eerste vlucht en moet in 2019 bij de eerste maatschappij in dienst komen. Wie de launch-customer wordt, is nog onduidelijk.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

