Chinese piloten blijven langer doorvliegen. Nu mogen ze nog met zestig jaar met pensioen, maar die leeftijd wordt opgeschroefd. Als dat niet gebeurt, dreigt een pilotentekort. Dit meldt AINOnline.
China heeft de komende jaren twee- tot drieduizend piloten nodig, verwachten Chinese officials. Omdat de Chinese vliegscholen jaarlijks maximaal 1300 piloten kunnen afleveren, moet de pensioenleeftijd omhoog. “Veel airlines in de regio hebben ook de pensioenleeftijd al verhoogd”, stelt een woordvoerster van de Chinese luchtvaartautoriteit. Met hoeveel jaar de leeftijd omhoog moet is nog niet duidelijk.
Ouder
Demografen voorspellen dat in 2040 39 procent van de Chinezen zestig jaar of ouder is. Nu is dat nog 15 procent.
Verhoging
Vliegers bij Malaysia Airlines mogen met zestig jaar met pensioen, bij Singapore Airlines vliegen ze door tot 62. AirAsia gunt de piloten op hun 65ste hun pensioen. In Japan werd de pensioenleeftijd in 2015 opgehoogd naar 67.
Vraag
Om gekwalificeerde piloten aan te trekken, bieden de Chinese carriers hen hoge salarissen en bonussen. Met name vanuit Zuid-Korea worden veel vliegers gehaald. Vliegtuigbouwer Boeing becijferde in 2016 dat er tot 2035 248.000 nieuwe vliegers nodig zijn in zuidoost-Azië. Het merendeel daarvan is nodig bij Chinese maatschappijen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!