Een opmerkelijk tafereel in de Amerikaanse stad Santa Monica, een deelgemeente van Los Angeles. Daar heeft het stadsbestuur besloten om de landingsbaan met 449 meter in te korten. Maar experts vragen zich af of dat wel zomaar mag en wat voor impact dat heeft.
Santa Monica Airport (SMO) ligt midden in de stad en wordt vooral gebruikt voor zakenvliegtuigen. Al jaren zijn er discussies over de veiligheid en de geluidsoverlast. Omwonenden en de gemeente vonden dat er te weinig uitloopmogelijkheden voor vliegtuigen was. Ook maakten de grotere toestellen te veel lawaai.
Inkorten
Om daar iets aan te doen, besloot het stadsbestuur om de baan in te korten, van 1515 meter naar 1066 meter. In de laatste raadsvergadering werd besloten om aan beide uiteinden van de baan evenveel in te korten, 224,5 meter. Dat moet aan het eind van dit jaar gerealiseerd zijn. Of dat alleen met belijning gedaan wordt of dat het overtollige asfalt wordt verwijderd, is nog onduidelijk. Het stadsbestuur wil eigenlijk het laatste.
Weerstand
Het besluit heeft felle weerstand opgeroepen. Zo denken tegenstanders dat de inkorting voor 45 procent minder zakenjets gaat zorgen, wat betekent dat er minder inkomsten voor de stad binnen zullen komen. De Bond voor zakenvliegtuigen NBAA zegt ook dat het inkorten geen effect zal hebben voor de geluidsoverlast, in tegendeel zelfs. En als het stadsbestuur besluit om het overtollige asfalt te verwijderen, verdwijnen ook de uitloopstroken, waar het besluit voornamelijk voor is genomen.
Legaal
Daarnaast is de vraag of Santa Monica de baan wel zomaar kan inkorten, zonder enige omgevingsstudie of aanbeveling van de staat Californië. Ook de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA moet het verkorten van de baan nog goedkeuren. Daarvoor loopt een zaak, die pas op z’n vroegst na juli wordt gehoord.
Uitwijkvliegveld
De NBAA geeft ook aan dat de beslissing grote gevolgen kan hebben voor het vliegverkeer rond Los Angeles als geheel. “Santa Monica is aangewezen als uitwijkvliegveld om de andere vliegvelden rond LA te ontlasten. Ook is het vliegveld door de stad zelf aangewezen als belangrijke infrastructuur tijdens een grote ramp. Om dan zomaar de baan in te korten kan grote gevolgen hebben voor zakenvliegtuigen, maar ook voor lucht- en wegverkeer in heel Los Angeles,” laat Alex Gertsen van de NBAA weten.
Kort geding
De NBAA zegt nog na te denken over een kort geding om de beslissing tijdelijk of geheel te blokken. Zodra er meer duidelijk wordt over hoe de verkorting wordt uitgevoerd, neemt de bond daar een beslissing over.