fbpx
AchtergrondNieuwsOnderwerpenProfessional

Qatar-ballingschap: wat het betekent

De landen om Qatar heen hebben hun luchtruim gesloten voor maatschappijen uit Qatar (lees: Qatar Airways). Dit is wat het betekent voor de reiziger.

Er is nog slechts één aanvliegroute beschikbaar voor alle vluchten.

Conflict
De Verenigde Arabische Emiraten, Saudi Arabië, Bahrein en Egypte verbraken zondag diplomatieke, lucht en maritieme banden met Qatar. De Qatari zouden Islamitische Staat steunen. Qatar ontkent dit. De vluchten van en naar Qatar zijn opgeschort en overvliegen is een heel stuk lastiger geworden. Het schrappen van de vluchten betekent volgens CH-Aviation dat Qatar bijna 80.000 wekelijkse stoelen aan de grond houdt. Libië, Jemen en mogelijk ook de Malediven sluiten zich hierbij aan. Het is nog nog nooit voorgekomen dat een dergelijke maatregel is genomen.*

Saudi Arabië
De buurlanden zijn een belangrijke bestemming van Qatar. Qatar voert veel meer vluchten uit naar die buurlanden dan de buurlanden naar Qatar. Qatar Airways wilde een maatschappij beginnen in Saudi Arabië en had daar zelfs al vliegtuigen voor ontvangen. Dit werd tegengehouden door het land.

De vier A320’s die Airbus voor de Saudische dochtermaatschappij van Qatar Airways bouwde

[su_spacer size=”10″]

Ingeklemd
Qatar heeft heel weinig luchtruim. Het luchtruim van het naastgelegen Bahrein is vele malen groter, terwijl het land een kleinere oppervlakte heeft. Bahreins luchtruim krult om dat van Qatar heen. In het oosten grenst het Qatarese luchtruim aan dat van de Verenigd Arabische Emiraten (VAE); aan de zuidkant aan dat van Saudi Arabië. Bij een totaal vliegverbod kan Qatar Airways dus geen kant op.

Uitweg
Is is echter een beperkte uitweg, de International Air Services Transit Agreement (IASTA) van VN-afdeling ICAO. Bahrein en VEA hebben dat verdrag in de jaren zeventig getekend. Hierin wordt bepaald dat de ondertekenaars elkaar overvlieg rechten bieden, zondar dat er geland hoeft te worden. Landingsrechten kunnen dus wel ingetrokken worden. Noodgevallen zijn daarbij uitgezonderd in IASTA.

De verschillende luchtruimen (onder 25.000 voet in de regio. De pijlen zijn de in- en uitgaande corridor voor Qatarese maatschappijen. ©UpintheSky/Maurits Vink

[su_spacer size=”10″]

Bahrein
Bahrein heeft middels een NOTAM een route beschikbaar gesteld voor vluchten van Qatarese maatschappijen. Het is ook Bahrein die verantwoordelijk is voor de verkeersleiding in de hogere lagen boven Qatar. De toestellen kunnen via deze ‘ingelaste’ route in het luchtruim van Iran komen en zo verder vliegen. Bijna alle vluchten van Qatar Airways moeten omvliegen. Voor routes naar Europa is de extra afstand beperkt. De vlucht naar Sao Paulo maakt een tussenstop in Athene, omdat het door de toegenomen afstand niet meer mogelijk is in één ruk in Brazilië te komen.

Of toch niet?
Tot nog toe heeft Qatar Airways alleen door Bahreins luchtruim gevlogen, terwijl het theoretisch ook door dat van de VAE zou kunnen vliegen op grond van IASTA. Qatar kan een eventueel weigeren van VAE aanhangig maken bij ICAO vanwege schenden van verdragsbepalingen. Er is echter geen politie die het verdrag na kan leven.

Open Skies
Met name de VAE met de grote maatschappijen Emirates en Etihad zijn al langer grote voorvechters van Open Skies. Het niet opvolgen van een belangrijk artikel als IASTA zou een ongekende precedentwerking kunnen hebben. Emirates liet in een verklaring al voorzichtig doorschemeren niet blij met de ingestelde beperkingen te zijn.

Saudi Arabië
De grote buur Saudi Arabië heeft het IASTA niet getekend en kan het luchtruim dus in het geheel en zonder overleg afsluiten voor Qatar Airways. Dat betekent voor een aantal routes een flink eind omvliegen.

Transit reizigers
Passagiers die met Qatar via Doha naar Egypte, VAE, Bahrein of Saudi Arabië wilden vliegen, kunnen hun reis niet volgens planning maken. De maatschappij is volgens IATA regels verplicht een alternatief te bieden, bijvoorbeeld met een andere maatschappij.

Verplichting
De maatschappij zegt zich aan die verplichting te houden, maar doordat maatschappijen uit die landen vluchten hebben geschrapt zal het niet makkelijk worden. Etihad, Emirates, flydubai, Air Arabia, Gulf Air, Saudia en Egyptair vliegen niet meer naar Doha.

Andere transit
Passagiers die via Doha naar andere bestemmingen vliegen zouden volgens de maatschappij niks van het ballingschap moeten merken.

Direct
Passagiers met een directe vlucht tussen Doha en één van de gesloten landen krijgen hun geld terug. Reizigers die toch een dergelijke vlucht moeten hebben, kunnen niet meer direct reizen, maar moeten dit met een overstap doen.

Vanuit Nederland
Voor passagiers vanuit Nederland heeft het ballingschap niet meer effect dan al beschreven onder ‘transit reiziger’. Vorige week maakte TUI bekend stoelen bij Qatar Airways in te kopen voor reizen naar de Malediven. Vooralsnog kunnen alle vakantiegangers gewoon naar de eilandengroep afreizen, zei een woordvoerder van TUI gisteren desgevraagd tegen Up in the Sky.

[su_spacer size=”30″]
*Zover wij hebben kunnen vinden

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button