Het luchtruim in de Verenigde Staten is dusdanig vol dat luchtvaartautoriteit FAA de capaciteit niet kan vergroten zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Dit stelt de Amerikaanse minister van transport Elaine Chao volgens Air Transport World.
De manier waarop de luchtverkeersleiding in de Verenigde Staten geregeld is, staat al langer ter discussie. De regering wil de luchtverkeersleiding onderbrengen bij een private organisatie. De FAA voert nu de luchtverkeersleiding uit, maar moet die ook controleren. Dat leidt volgens de politiek tot een logge en grote organisatie die niet goed omgaat met de technologische ontwikkelingen.
Vertragingen
Doordat de FAA te traag werkt, is het luchtruim verstopt, zegt transportminister Chao. “Vertragingen en wachttijden op het platform om te mogen vertrekken zijn normaal geworden. Sommige binnenlandse vluchten duren nu langer dan decennia geleden door de inefficiënte routes.”
Veiligheid
Eén van de oplossingen zou het vergroten van de capaciteit in het luchtruim zijn. Maar volgens Chao kan dat nu niet zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. “Een private organisatie met flexibiliteit en het mandaat om investeringsbesluiten te nemen kan veel sneller werken”, stelt ze.
Privatisering
President Donald Trump wil ruim één biljoen dollar investeren in de Amerikaanse infrastructuur. Het privatiseren van de luchtverkeersleiding is daar één onderdeel van. Amerikaanse maatschappijen zien merendeels positief over het plan om de luchtverkeersleiding te verzelfstandigen. Alleen Delta Air Lines liet zich in het verleden negatief uit over het plan.