Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025

    KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»De olifant heeft een muis gebaard | Column Hans
Column

De olifant heeft een muis gebaard | Column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong10/06/2017Update:28/08/2020Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
De Europese Commissie ©Sébastien Bertrand
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vrijwel geruisloos werd op 8 juni door de Europese Commissie de uitwerking van een “ambitieuze” luchtvaartstrategie gepresenteerd. Wat een deceptie, nadat met veel klaroengeschal de langverwachte luchtvaartstrategie vlak voor het Nederlandse EU Voorzitterschap in het eerste halfjaar van 2016 werd ontvouwd. Maintain leadership in international aviation, stelt de Europese Commissie. Wie verzint het en wat een arrogantie. 

De pers heeft, en mijns inziens terecht, nauwelijks aandacht besteed aan de voorstellen van de Commissie. Wie zit te wachten op interpretatieve richtsnoeren voor het bepalen wie eigendom en zeggenschap mag hebben over Europese luchtvaartmaatschappijen, als aan de maximumgrens van 49% (buitenlands kapitaal en zeggenschap) niet wordt getornd. Hetzelfde geldt voor het voorstel voor (nieuwe) richtlijnen met betrekking tot het verrichten van openbare dienstverlening verplichtingen. Dat is wel een opsteker voor het verbeteren van de connectiviteit. Wel enige aandacht in de pers voor de vermeende oneerlijke concurrentie waarmee de Europese luchtvaartsector wordt geconfronteerd.

Na een olifantsdracht van een jaar, komt de Commissie eindelijk met het voorstel voor de vervanging van Verordening 868/2004. In dit voorstel voor deze nieuwe verordening bindt de Europese Unie nu echt de strijd aan met de “oneerlijke concurrentie” ten aanzien van die landen die naar het oordeel van de EU en haar lidstaten het gelijke speelveld beïnvloeden door het verschaffen van subsidies, onaanvaardbare privileges aan de eigen sector en prijsdumping.

Eigenlijk mag het heel bijzonder heten dat de Europese Unie een instrument creëert dat louter en alleen bedoeld is voor een specifieke regio. Wat zullen de Fransen, Duitsers (en daarmee Air France en Lufthansa) en lobbygroepen zoals E4fc blij zijn dat de lange en intensieve lobby bij de Europese Commissie tegen de Gulfcarriers eindelijk vruchten afwerpt. Tegelijkertijd zet diezelfde Europese Unie in om met de landen uit de Golfregio luchtvaartakkoorden af te sluiten. De eerste ronden besprekingen met Qatar hebben al plaatsgevonden en een nieuwe ronde is aanstaande. Aanvallen van twee kanten lijkt de strategie van de Europese Unie. De boom staat al klaar en de strop hoeft alleen nog maar over de dikke tak geworpen te worden. Ik zou het wel weten, want veel te winnen lijkt er niet voor Qatar Airways bij deze overeenkomst met Europa.

Overigens lijken de Qatari op dit moment wel andere zorgen aan het hoofd te hebben. Nadat eerder de VS administratie vanuit security overwegingen de laptops al in de ban had gedaan en daardoor het vervoeraandeel van de Gulfcarriers al daalde op de Atlantische routes, zijn door de recente maatregelen van een aantal buurlanden Qatar en Qatar Airways in een compleet isolement belandt. Wat de gevolgen op langere termijn zijn is nog ongewis, maar een verbod tot de uitoefening van derde en vierde vrijheidsrechten met de betrokken buurlanden zal zeker zijn weerslag hebben op de positie van Qatar Airways en de sociaal economische relaties met de buurlanden. Voor wat betreft het overvliegen zullen met name de Europese en VS routes lijden onder het verbod. Toenemende congestie in het Turkse en Iraanse luchtruim lijkt slechts een kwestie van tijd. Interessant leesmateriaal is te vinden in de recente studie van CAPA over de toenemende rol van low cost carriers in het long haul verkeer. Hoe lang zal het nog duren voordat de Europese Commissie met een beleid komt om low cost carriers aan te kunnen pakken op basis van klachten van de gevestigde orde?

Ook nog even een uitstapje naar de recente verkiezing in het VK. Wat zal mevrouw Theresa May met een kater wakker geworden zijn. De strategie (of gok liever gezegd) om sterker uit de strijd te komen door het uitschrijven van vervroegde verkiezingen heeft niet helemaal gewerkt zoals gehoopt. Een tweede strategische blunder van de conservatieve regering. Daarmee wordt mijns inziens ook het harde Brexit scenario ongewis want de potentiële kandidaat, de Noord Ierse UDP, om de conservatieven aan een meerderheid te helpen, heeft zich eerder uitgelaten voor een zachtere vorm van scheiding met de EU. In ieder geval is ook deze “iron lady” vastbesloten de over ruim een week geplande besprekingen door te laten gaan. Het volk heeft echter gesproken en in een democratie heeft de kiezer altijd gelijk. Elk volk krijgt de regering die ze verdient zullen we maar zeggen. De luchtvaartsector lijkt niet echt bij gebaat bij langdurige onzekerheid maar we zien wel waar het spreekwoordelijke schip strandt.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column europese commissie Hans Hans de Jong
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

15/05/2025Redactie

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025Redactie

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025Redactie
Recent

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

15/05/2025

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?