IndustrieNieuwsOnderwerpProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

Enorme winglets voor A380

Airbus bestudeert de mogelijkheid de vleugels van de A380 uit te breiden met enorme winglets; opstaande uiteinden van de vleugels.

Er zou een brandstofbesparing van 4 procent mogelijk zijn. Dat zegt topman Fabrice Bregier tegen Bloomberg.

Geen neo
Er komt geen A380neo. “Er is simpelweg geen businese case voor, dat is absoluut duidelijk”, aldus Bregier. “Maar dat betekent niet dat we niet kijken naar mogelijkheden het huidige toestel te verbeteren.”

Winglets
Toen de A380 ontwikkeld werd, waren er niet de materialen en onderzoeksmogelijkheden zoals die er nu zijn. Daardoor is voor de “wingtip fences” gekozen. Die beperken de vortexes van snel ronddraaiende lucht, maar doen dat slechts in beperkte mate. De vortex zorgt voor veel weerstand en daardoor meer brandstofverbruik. Een winglet vermindert die vortex aanzienlijk. Voor de A380 wordt nu gekeken naar winglets van vijf meter. Bregier noemt het “waarschijnlijk” dat ze er komen.

Motoren
Naast de 4 procent besparing door de winglets denkt Airbus ook een kleine besparing te leveren op de motoren. De huidige motoren worden dan iets efficienter afgesteld.

Meer stoelen
Airbus biedt ook de mogelijkheid meer stoelen in het toestel te plaatsen. Airbus doet dit onder andere door de trappen te veranderen, deuren buiten gebruik te stellen en elf stoelen naast elkaar te zetten. Hierdoor zouden 80 extra stoelen in het toestel kunnen. De kosten per stoel gaan zo verder omlaag.

Kosten
De kosten van dergelijke aanpassingen zijn relatief laag, vergeleken met een A380neo, waarvoor een uitgebreider testprogramma moet worden opgezet. Het toestel kan al zwaardere vleugels aan, zonder dat versteviging nodig is. Destijds is namelijk in het ontwerp met een grotere variant rekening gehouden. Door al deze maatregelen hoopt Airbus dat het toestel weer interessant wordt voor maatschappijen en het vliegtuig weer bestellen na jaren van productieverlagingen.

Winglets
Airbus begon met het aanpassen van de uiteinden van de vleugels op de A300 en A310. Dat waren de ‘wingtip fences’. De technologie nam een vlucht bij de A320, waar de winglets voor werden ontwikkeld. Maatschappij kunnen ze bijbestellen. Het 2,4 meter hoge opstaande vleugelstuk zorgt voor een reductie van de brandstofrekening van 4 procent. De A320neo worden standaard met de winglets geleverd, of zoals Airbus ze noemt: Sharklets. Bij de A320 staan ze bijna verticaal, De A350 en ook de A330neo hebben winglets die in een wat schuinere hoek staan.

A320 Sharklet (c)Airbus

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button