Op het vliegveld Oostwold (Groningen) vond afgelopen Pinksterweekend de negende Oostwold Airshow plaats. De organisatie noemde de show ‘meest succesvolle editie ooit’, met 25.000 bezoekers in twee dagen.
Kenmerkend voor de Oostwold Airshow zijn de vele historische toestellen, waaronder negen ‘warbirds’. Deze jachtvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog spreken nog altijd erg tot de verbeelding.
De Spitfire is uiteraard het allerbekendste type jachtvliegtuig uit die periode. Dat er zelfs vier Spitfires tegelijk zouden voorvliegen, was voor veel mensen een extra reden om de show te bezoeken.
De P-51 Mustang is een andere bekend type ‘warbird’, waarvan er tijdens de show twee te zien waren. Tom van der Meulen, eigenaar van een vliegbedrijf op Oostwold en initiatiefnemer van de show, is eigenaar van een Mustang met de naam ‘Damn Yankee’. Van der Meulen opende show rond het middaguur met een demonstratie van zijn eigen P-51. De ‘Norwegian Spitfire Foundation’ was aanwezig met drie toestellen, waaronder een Mustang in RAF-kleuren en een markante ‘haaiebek’.
De Norwegian Spitfire Foundation heeft zich tot doel gesteld om een vliegende Spitfire naar Noorwegen te halen. Om hun inspanningen kracht bij te zetten, vliegt de stichting tijdelijk met een Britse Spitfire in Noorse kenmerken. Dit toestel heeft nu de markeringen van de Spitfire die in 1945 nabij vliegveld Eelde is neergeschoten. De Noorse piloot, Rolf Arne Berg, kwam hierbij om het leven.
Behalve een Mustang en een Spitfire, brachten de Noren ook een Noorduyn UC-64 Norseman mee. Van dit type vliegtuig is het momenteel het enige vliegende exemplaar in Europa. In het Aviodrome te Lelystad wordt een Norseman gerestaureerd, dus in de toekomst komt hier wellicht verandering in.
Historische vliegtuigen uit een recenter verleden waren ook op Oostwold te zien. De ‘Postbellum Foundation’ stuurde hun Cessna O-2 Skymaster naar Groningen. Uit België kwam het ‘Bronco Demo Team’ met een OV-10B Bronco. Beide typen vlogen onder meer tijdens de Vietnam-oorlog als observatie-vliegtuig bij de Amerikaanse luchtmacht. De Bronco die op Oostwold te zien was, heeft bij de Duitse luchtmacht dienst gedaan als doelsleper.
Modernere vliegtuigtypen ontbraken zeker niet tijdens de show. Het Britse ‘Global Stars Aerobatics Team’ zette met twee Extra 330’s een spectaculaire kunstvliegdemonstratie neer. Uit Lelystad kwam het ‘Air Combat Europe’ demoteam. Met twee Blackshape Prime toestellen liet het team zien dat met deze microlight toestellen ook uitstekend geschikt zijn voor het trainen en simuleren van luchtgevechten.
Verschillende ‘re-enactors’ waren op het showterrein aanwezig. Op de grond was een authentiek militair kampement ingericht, bevolkt door ‘soldaten’ in originele gevechtsuitrusting. De leden van ‘European Theatre of Operations Reenactment’ (ETOR 40-45) lieten op deze manier zien hoe een militair kampement tijdens de Tweede Wereldoorlog er ongeveer uit zag.
Hoewel het in bezoekersaantal alle voorgaande edities ver heeft overtroffen, maakt de organisatie een voorbehoud over de toekomst. Of er een tiende editie zal komen (en zo ja wanneer), zal afhangen van de evaluatie en de financiële eindafrekening. Een besluit hierover wordt in de loop van volgend jaar verwacht.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

