Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Opties om Qatar-vlucht-ban te versoepelen | Analyse
Nieuws

Opties om Qatar-vlucht-ban te versoepelen | Analyse

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt12/06/2017Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) hebben hun luchtruim gesloten voor alle vluchten van en naar Doha. Dit is in strijd met de door de VAE getekende VN-akkoorden.

Niet alleen Qatar Airways, ook andere maatschappijen zoals Oman Air zijn hier de dupe van.

Conflict
De Verenigde Arabische Emiraten, Saudi Arabië, Bahrein en Egypte verbraken 4 juni diplomatieke, lucht en maritieme banden met Qatar, omdat Qatar Islamitische Staat zou steunen. De Qatari ontkennen deze steun. De landen hebben vluchten van en naar Qatar opgeschort en overvliegen is een heel stuk lastiger geworden. Het schrappen van de vluchten betekent volgens CH-Aviation dat Qatar bijna 80.000 wekelijkse stoelen aan de grond houdt. Het is nog nog nooit voorgekomen dat een dergelijke maatregel is genomen.

Qatar Airways
Het luchtruim van Qatar ligt ingeklemd tussen dat van Bahrein, Saudi Arabië en de VAE. Dankzij een corridor ingesteld door Bahrein kan Qatar Airways in het Iraanse luchtruim komen om zo verder te vliegen. Bahrein doet dit op basis van het International Air Services Transit Agreement (IASTA). Elke ondertekenaar garandeert de anderen “het privilege om over haar territorium te vliegen zonder te landen.”

De verschillende luchtruimen (onder 25.000 voet) in de regio. De pijlen zijn de in- en uitgaande corridor voor Qatarese maatschappijen. ©UpintheSky/Maurits Vink

Gesloten luchtruim
De Verenigde Arabische Emiraten zijn, net als Qatar, ook ondertekenaar van het IASTA verdrag. Toch heeft eerstgenoemde haar luchtruim sinds donderdag gesloten voor alle verkeer van en naar Doha. Het is een volgende stap in de poging Qatar te isoleren. Deze stap betekent dat ook andere maatschappijen, zoals Oman Air, niet via het luchtruim van de VAE naar Doha kunnen vliegen. Oman Air (en ook Kuwait Air) zorgt met overstap voor verbindingen tussen Qatar en de rest van het Arabische Schiereiland. Oman heeft IASTA ook ondertekend.

In strijd
Het sluiten van het VAE luchtruim is in strijd met het IASTA verdrag. Saudi Arabië heeft IASTA niet getekend, zij kunnen dus overvliegende vluchten weigeren.

Oman Air vliegt half uur om. Vluchttijd wordt zo verlengd met 50% ©Flightradar24

Opvallend
Het is opvallend dat de VAE hiertoe besluiten. Zowel Emirates als Etihad komen uit dit land. De maatschappijen zijn voorvechters van Open Skies. Hoe minder beperkingen, hoe meer vluchten ze in kunnen zetten en door kunnen groeien. Ze stuiten daarmee vaak op verzet in andere delen van de wereld. Het besluit wat de VAE nu hebben genomen staat haaks op Open Skies voorwaarden.

Aanvechten
Het besluit van de VAE kan aangevochten worden. Qatar kan dit doen, maar bijvoorbeeld Oman ook. Er kan de Council van VN-luchtvaartorganisatie ICAO gevraagd worden de situatie te bekijken. Partijen zullen dan gehoord worden. De Council probeert het geschil op te lossen middels bemiddeling en onderhandeling. Als dit niet werkt zijn er twee mogelijkheden. De Council kan aan de Algemene ICAO Vergadering voorleggen dat rechten en privileges van de VAE worden ingetrokken zoals die vastgelegd zijn in het Verdrag van Chicago en IASTA. De Vergadering moet daar met tweederde meerderheid mee instemmen. De volgende vergadering is in 2019.

Andere mogelijkheid is dat het Internationaal Gerechtshof in Den Haag zich erover uitspreekt. De zaak kan aangevraagd worden door elke bij het conflict betrokken staat. Als een staat het Gerechtshof niet erkent zal door ICAO Council verplicht een ‘scheidsrechter’ worden aangesteld die uitspraak doet.

Aan het overvliegverbod van Saudi Arabië valt niks te doen. Het land staat volledig in haar recht, omdat het IASTA niet ondertekend heeft. Ook het intrekken van landingsrechten is geheel aan de verschillende landen zelf.

Meer lezen over het conflict en waarom dat vorige week escaleerde? Begin met dit, dit of dit artikel.

Lees ook wat het Qatar-ballingschap voor de reiziger betekent.

Luchtvaartconsultant Hans de Jong heeft bijgedragen aan dit artikel.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
ban Emirates Etihad Oman Air Qatar VAE Verenigde Arabische Emiraten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025Redactie

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025Redactie
Recent

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?