fbpx
AirlinesFrequente reizigersKLMNieuwsNL NieuwsOnderwerpenSchiphol Airport

KLM past beleid Schiphol aan

KLM heeft de tijd waarop reizigers binnen Europa op Schiphol moeten zijn, weer teruggeschroefd naar 2 uur voor vertrek. Dat bevestigt een woordvoerster van de maatschappij desgevraagd aan Up in the Sky.

Net voor de meivakantie waarschuwde de maatschappij reizigers uiterlijk 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn, ook voor Europese vluchten.

Processen
KLM wilde dat de reizigers eerder op de luchthaven zouden zijn, in verband met de grote drukte op Schiphol, met wachtrijen tot gevolg. Passagiers zouden bij bosjes hun vlucht missen als gevolg daarvan, met name door de lange rijen bij de beveiligingscontrole. Gebruikelijk dienen reizigers zich voor Europese vluchten 2 uur voor vertrek op Schiphol te melden, de processen op de luchthaven zijn daar ook op afgestemd.

Meivakantie
In de dagen na de oproep van KLM leken de rijen alleen maar langer te worden. Dit terwijl die dagen niet allemaal als zogenoemde piekdag kwalificeerde. Schiphol spreekt van een piekdag wanneer meer dan 200.000 passagiers via de luchthaven reizen. Dit jaar zijn er meer dan honderd van dit soort dagen. De oproep van KLM kwam bij aanvang van de meivakantie; op de eerste zaterdag daarvan reisden 190.000 mensen via Schiphol.

Piek
KLM heeft de tijd waarop reizigers aanwezig moeten zijn nu dus weer aangepast naar 2 uur. “Dat geldt voor dit moment,” aldus de KLM-woordvoerster. “We merken dat 2 uur van tevoren nu voldoende is. We zitten niet in een hele drukke piek.” Volgens de cijfers van de luchthaven is dat echter nog steeds het geval. Schiphol waarschuwde medio april dat het vanaf de paasvakantie tot eind oktober druk zou blijven.

Drukker
Gisteren reisden bijvoorbeeld 214.000 reizigers via Schiphol, ruimschoots een piekdag. “Sinds de meivakantie hebben we veel dagen gehad waarop het drukker was dan bijvoorbeeld die eerste zaterdag van de meivakantie,” zegt een woordvoerder van Schiphol. “De komende tijd hebben we ook zeker nog meer piekdagen en ook dagen met meer dan 210.000 reizigers.”

Bakken
Schiphol heeft toegezegd voor de verwachte drukte rond de zomervakantie extra maatregelen te nemen, zoals extra securitylanes. Of dat veel helpt, zal moeten blijken. Reizigers en zeker vakantiegangers hebben hun gedrag de laatste jaren aangepast. Zo nemen ze meer handbagage mee omdat voor ruimbagage betaald moet worden. “In 2002 vulden ze daarmee gemiddeld twee bakken bij de beveiliging, nu drie,” weet Schiphol. Al die handbagage moet gecontroleerd worden.

Transavia
KLM stelt zich richting de zomervakantie, nog te beraden over haar beleid ten aanzien van hoe laat reizigers op de luchthaven moeten zijn. “We bekijken dan hoe we de reiziger zo goed mogelijk kunnen informeren met het doel dat zo min mogelijk passagiers hun vlucht missen.” KLM-dochter Transavia roept haar reizigers via de website overigens nog wel op om 3 uur voor vertrek op de luchthaven te zijn voor al haar vluchten.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button