De schade als gevolg van de IT-storing bij British Airways loopt volgens een eerste schatting op tot zo’n 91 miljoen euro. Dat heeft IAG-baas Willie Walsh bekendgemaakt.
Tijdens het weekend na Hemelvaart strandden duizenden reizigers, doordat honderden vluchten werden geannuleerd op Londen Heathrow en Gatwick.
Gevolgen
Walsh maakte details bekend over de gevolgen van de storing. In totaal zijn 726 vluchten geschrapt, waarvan het grootste deel op Londen Heathrow en Gatwick. Het gaat om 28 procent van de vluchten geroosterd over drie dagen. Walsh bood alle getroffen reizigers excuses aan. “Ik weet dat het een dramatische ervaring was voor veel van onze klanten, en bied daarvoor onze excuses aan.”
Oorzaak
Volgens BA-topman Alex Cruz was de computerstoring te wijten aan een stroomstoring in de datavoorziening op Heathrow. Ook zijn er geluiden over een menselijke fout in het systeem. Een onafhankelijk onderzoek moet uitwijzen hoe de storing heeft kunnen ontstaan.
Compensatie
Gedupeerde reizigers krijgen compensatie van British Airways, tot maximaal 600 euro afhankelijk van de hinder en lengte van de vluchten. BA doet er naar eigen zeggen alles aan om de restitutie zo snel mogelijk rond te hebben.