AirAsia X lijkt groter en groter te willen. Het bedrijf heeft in Zuidoost-Azië al de nodige dochtermaatschappijen, maar ook qua aantal stoelen wil de maatschappij groter, meldt CAPA.
De maatschappij rust de nieuwe A330neo’s uit met het maximale aantal stoelen dat Airbus biedt.
440 stoelen
AirAsia X heeft 66 A330-900neo’s besteld en zet daar 440 stoelen in. Airbus heeft het nieuwe toestel laten certificeren voor dat aantal stoelen. De vliegtuigbouwer biedt het toestel standaard aan met 247 stoelen. De maatschappij biedt aan boord van het nieuwe toestel alleen een economy class aan.
Lay-out
In de huidige A330-300’s passen bij AirAsia 377 passagiers en worden verdeeld over twee klassen. De passagiers zitten in een 3-3-3 opstelling in de economy class en in een 2-2-2 opsteling in de businessclass, die slechts 12 stoelen telt. In de nieuwe lay-out is een volledige 3-3-3 opstelling nog niet voldoende om alle 440 passagiers te herbergen. Als van de 2 rijen businessclass zes rijen economy gemaakt worden, kunnen er 419 passagiers mee.
Krap
Topman Tony Fernandes legde in november in een interview met Up in the Sky uit hoe hij denkt mensen te overtuigen tickets te kopen voor de krappe stoelen. “De prijs! Als je drie weken naar Bali gaat, dan maakt het je waarschijnlijk niet uit of de stoel wel of niet de meest comfortabele is. Je kunt daarna toch uitrusten aan het zwembad. En de stoelen in de A330’s mogen dan wat smaller zijn; de beenruimte is uitstekend. Ik vlieg zelf regelmatig in onze economy class, en ik zit prima.” Om tot 440 stoelen te komen moeten er twee tot drie rijen meer in de A330’s, vergeleken met de huidige A330-300. Wat dat met de huidige pitch van 32 inch doet, is nog niet duidelijk.
Amsterdam
Fernandes toen over Amsterdam: “Ja, Amsterdam overwegen we zeker. Er is een belangrijke band tussen Nederland en Indonesië, wat voor een grote vraag zorgt. En er zijn natuurlijk veel toeristen. Toen Malaysia Airlines nog naar Amsterdam vloog, zat hun vlucht altijd vol. De A330neo’s zouden eerst in 2017 komen, maar dat wordt waarschijnlijk iets later. Zodra we de toestellen hebben gaan we naar Europa vliegen.”
Andere grootheden
Met 440 stoelen is de maatschappij niet de enige die de grenzen opzoekt van vliegtuigtypes en hun maximale capaciteit. Malaysia Airlines wil de Airbus A380 uitrusten met 800 stoelen voor chartervluchten. De Russische maatschappij Rossiya propte eerder 522 stoelen in een 747-400.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

