Analisten zeggen het al langer, maar nu geeft Boeing het ook zelf toe: de passagiersversie van de 747 heeft geen toekomst. De fabrikant denkt dat het tijdperk van de grote viermotorige vliegtuigen voorbij is, zo meldt persbureau Bloomberg.
Luchtvaartmaatschappijen hebben volgens Boeing de voorkeur voor efficiënte tweemotorige toestellen, zoals de 787. Daarom zal ook de Airbus A380 geen lang leven beschoren zijn. “We vinden het moeilijk om te geloven dat Airbus de rest van de bestelde A380’s zal leveren”, aldus Randy Tinseth, vice-president marketing van Boeing, op de Paris Air Show.
Boeing zal de 747 voorlopig nog wel blijven produceren, omdat de vrachtversie redelijk populair blijft vanwege de neusdeur. Maar van de passagiersversie verwacht de fabrikant niks meer, op wat VIP-versies en de nieuwe Air Force One-toestellen na. “De markt beweegt naar een toekomst met de 777X als grootste toestel”, aldus Tinseth.
Afscheid
Maatschappijen nemen de laatste jaren in rap tempo afscheid van de 747. De wereldwijde 747-capaciteit is tussen 2007 en 2016 met tweederde afgenomen, zo blijkt uit onderzoek van OAG. Ook KLM doet haar Jumbojets de deur uit: over vier jaar moet de laatste uit de vloot verdwenen zijn.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

