Pilotenvakbond VNV begint een arbitrageprocedure tegen KLM omdat zij van mening is dat de maatschappij zich niet aan de cao heeft gehouden. Dat schrijft de VNV aan haar leden.
In de tweede helft van vorig jaar heeft KLM twee regelingen toegepast die te maken hebben met de uitfasering van de Boeing 747 en Fokker 70. Volgens de VNV heeft KLM daarbij gelijktijdig twee verschillende (bijzondere) regelingen toegepast: respectievelijk ‘inkrimpende divisie’ en ‘verdwijnend type’.
Geschillenregeling
De vakbond stelt dat KLM zich bij de uitvoering daarvan niet aan de cao heeft gehouden. “De VNV heeft dit begin dit jaar aan KLM kenbaar gemaakt en daarover heeft analyse en overleg plaatsgevonden”, schrijft de vliegersvertegenwoordiging aan haar leden. “Tot overeenstemming heeft het overleg niet geleid en daarom heeft de VNV conform de geschillenregeling van de cao besloten een arbitrage te starten om duidelijkheid te verschaffen.”
Rechtsgang
De VNV zegt iedere rechtsgang “ook als dit een arbitrage is”, te betreuren. “Het kost tijd en geld en zorgt voor een dossier van spanning tussen KLM en de VNV.” Toch vindt de vakbond het nodig om deze stap te nemen, omdat de maatregelen van KLM de carrières van de vliegers beïnvloedt. “Daarom is het van primair belang dat de toepassing consequent en conform de cao plaatsvindt.”
Kosten
Volgens de vakbond heeft KLM onterecht copiloten van de 747 voorrang gegeven bij de invulling van vacatures voor copiloten op de Boeing 777. Dat hadden naar mening de gezagvoerders van de Fokker 70 moeten zijn, die hebben aangegeven dat te willen. “Wrang is dat de totale kosten van een arbitrage gelijk lijken te zijn aan de kosten die gepaard gaan met tijdige reparatie van de fout”, aldus de VNV.
De pilotenvakbond ligt ook al overhoop met KLM over de schema’s en het verlof van de vliegers voor de zomerperiode.
Update:
KLM meldt in een reactie aan Up in the Sky: “KLM en VNV verschillen inderdaad van mening over hoe de regelingen rond ‘verdwijnend vliegtuigtype’ en ‘inkrimpende divisie’ gelijktijdig moeten worden toegepast. Dit houdt verband het verdwijnen van de Fokker 70 uit de KLM-vloot en het verminderen van het aantal B747s. De cao schrijft voor dat wanneer partijen niet tot overeenstemming komen over de interpretatie van een cao-bepaling, zij gezamenlijk een onafhankelijke arbiter benoemen om duidelijkheid te verschaffen. Dat is het proces dat nu opgestart wordt.”