fbpx
ColumnColumn GoofNieuwsOpinie

Jato! | Column Goof

Drie miljard jaar brandde de zon op het oermoeras. Levende wezens vormden na hun dood een dikke blubber op de bodem. Samengeperst werd dat aardolie. Zo leerde ik het in klas drie van de HBS, in 1971. Correct me if I’m wrong.

Al die opgekropte energie jagen we er nu tijdens een vluchtje Torremolinos in drie uur doorheen. Prachtige techniek. Maar toch willen we er vanaf, van die olie. Stinkt, vies, bah.

Airbus zegt: elektrisch vliegen is vijftien jaar weg. Boeing houdt het op twintig. Gezien de treurige prestaties van de huidige Tesla lijkt me dat optimistisch geschat. Een Triple Seven naar 40.000 voet brengen is wat anders dan een aluminium karretje honderdtwintig laten rijden.

Idee van Goofy: een JATO, in combinatie met elektrische kruisvlucht. De take-off en de klim via raketboosters met vaste brandstof. En de kruisvlucht elektrisch.

Uitdaging: een beetje milieuvriendelijke JATO ontwikkelen. Maar er zijn duizenden stofjes te bedenken die samen een hele harde boem geven.

Heb ik ook op school geleerd.

Goof Bakker

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button