De Paris Air Show is voor wat betreft het mediaspektakel voorbij en de balans kan worden opgemaakt. In de traditionele orderrace tussen Airbus en Boeing komt de Amerikaanse vliegtuigbouwer als winnaar uit de bus.
Boeing wist na de lancering van de MAX 10 meer orders binnen te slepen dan de Europese concurrent. Airbus biedt de A321neo aan als beoogde concurrent van de MAX 10.
Klanten
De nieuwe Boeing 737 MAX 10 heeft de meeste klanten aan zich weten te winnen. 43 toestellen werden direct besteld, 188 werden omgezet uit eerdere bestellingen en 10 worden mogelijk omgezet. 130 toestellen zijn besteld door maatschappijen via een intentieovereenkomst. Onder andere United, TUI, Malaysia Airlines en Xiamen Airlines hebben een order uitstaan voor de MAX 10. De totaalwaarde van de orders bedraagt 46,3 miljard dollar (41,5 miljard euro), berekende Seeking Alpha.
MAX 10
Maandag werd de MAX 10 officieel aangekondigd op de vliegshow, maar daarvoor waren al veel maatschappijen in gesprek met Boeing over een order. De MAX 10 heeft een capaciteit van 190 tot 230 stoelen, vergelijkbaar met de A321neo.
Verdubbeld
In totaal staat de teller voor de vliegtuigbouwers aan het eind van de commerciële vliegshow op 571 orders voor Boeing en 326 voor Airbus. Het aantal bestellingen is bijna verdubbeld ten opzichte van de Farnborough Air Show vorig jaar.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!