Luchtvaartbedrijven op Schiphol zijn zelf mede schuldig aan de te beperkte capaciteit op de luchthaven. Dit schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma aan de Tweede Kamer.
De bedrijven hebben de afgelopen jaren investeringen van de luchthaven tegengehouden.
In een antwoord op Kamervragen van D66, CDA en VVD schrijft Dijksma dat de luchtvaartbedrijven zelf mede schuldig zijn aan de te beperkte capaciteit van Schiphol. Zij schrijft dat de luchtvaartsector ‘enkele jaren geleden onvoldoende steun had voor de investeringsagenda van Schiphol, met name omdat een deel van de sector pessimistischer was dan Schiphol over de verwachte groei en zorgen had over het kostenverhogend effect van deze investeringen. Met name hierdoor zijn deze investeringen uitgesteld’.
Chaos
Het was chaos op Schiphol in de meivakantie en KLM legde de schuld bij Schiphol. Dijksma stelt dat niet alleen Schiphol verantwoordelijk is. Bij de luchthaven ging in de meivakantie van alles mis, maar ook andere aspecten kunnen de boel ontregelen. Ze wil dat luchtvaartmaatschappijen zorgen dat de incheckbalies en bagage-afgiftepunten op tijd open zijn zodat er een meer gespreide toestroom van passagiers naar het securityproces ontstaat.
No trolley
Ook meldt Dijksma dat Schiphol heeft aangeven dat de securityfilters langer open gaan voor de zomerperiode en dat er extra personeel wordt ingehuurd, zo’n 350 – 400 man. Op de locaties met de grootste drukte is dan permanent een volledige bezetting aanwezig, ook buiten de piekuren. Tevens experimenteert de luchthaven met ‘no trolley’ security lanes, voor reizigers die met weinig of zonder handbagage reizen, zodat de rij sneller kan doorstromen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!