De interne luchtvaartmarkt van de EU bestaat 25 jaar. Volgens de Europese Unie heeft dit onder andere gezorgd voor tickets die tot 25 keer goedkoper zijn.
Er zijn nog meer voordelen zoals veel meer verbindingen.
Dichter
Sinds de interne markt voor luchtvaart in 1992 van start ging, zijn tickets goedkoper geworden, vluchten veiliger en is de luchtvaart toegankelijker voor iedereen. Ook zegt de EU voor een serie passagiersrechten gezorgd te hebben en het Europa dichter bij elkaar bracht.
Ticketprijs
Door het creëren van de open markt zijn barrières voor concurrentie weggenomen, aldus de EU. “In 1992 was er weinig concurrentie en de ticketprijzen waren sky-high. Een weekendje vrienden opzoeken per vliegtuig was voor veel mensen niet weggelegd”, staat in het persbericht. Als voorbeeld is er een vlucht van Milaan naar Parijs met het hele gezin. In 1992 kostte dat 1600 euro. Nu kan dat al vanaf 100 euro. Voor één persoon ging de prijs van meer dan 400 euro naar 15 euro. Dat is een factor 25.
Connecties
Eén van de belangrijkste redenen dat de prijzen zoveel lager zijn, is de concurrentie. Deze zorgt ook voor veel meer verbindingen. De EU geeft het voorbeeld van Dublin. In 1992 waren er 36 directe Europese verbindingen. In 2016 zijn dat er 127. “Tegelijk zijn de vertragingen afgenomen en is de veiligheid verhoogd”, aldus de EU.
Meer passagiers
In 2015 waren er 918 miljoen passagiers die door de 450 Europese luchthavens gingen. In 1992 waren het er 360 miljoen. Dat is bijna drie keer zoveel.
Geboren
“EasyJet is geboren dankzij de open markt van de EU”, zegt ceo van de maatschappij Caroly McCall. “Het democratiseerde luchtvaart voor iedereen.” Ceo van Ryanair, Michael O’Leary, is het met haar eens: “Iedereen kan tegen lage tarieven de lucht in. Nu moeten de monopolies van de luchthavens nog doorbroken worden”, voegt hij wel nog fijntjes toe. Het zijn niet alleen low-cost ceo’s die blij zijn met de open markt. De baas van Lufthansa, Carsten Spohr zegt: “Het is een voorrecht Europa te mogen verbinden. Reizen is meer dan het bezoeken van bestemmingen. Het gaat over het waarderen van diversiteit. Ik kan trots zeggen ‘onze oorsprong ligt in Duitsland, maar Europa is ons thuis’.”
Banen
Meer passagiers betekent ook meer banen. In 2014 zorgde de luchtvaartsector voor 8,8 miljoen banen in de EU en droeg het 621 miljard euro bij. Eén euro besteed aan luchtvaart zorgt voor een besteding van drie euro in het algemeen aan de economie. Dezelfde verhouding geldt voor de banen. Elke baan in de luchtvaart zorgt voor nog eens drie extra banen in bijvoorbeeld toerisme, logistiek of retail.
Vervuiling
Door zuinigere toestellen ging ook de uitstoot per persoon per gevlogen kilometer omlaag. De verbruikte kerosine daalde ook. In 1992 was dit nog 85 kilo per passagier, nu is dat 54 kilo volgens de EU.