Airbus verwacht dertig A320neo’s te parkeren na productie. Dat zegt de topman tegen Flightglobal.
De toestellen zullen nog geen motoren hebben, want daar zit het problemen: de levering loopt achter.
Opening
Volgende maand opent Airbus een nieuwe assemblagelijn in Hamburg in voorbereiding van de opvoering van de productie. Topman Bregier zegt echter dat voorlopig nog toestellen zonder motoren geparkeerd zullen worden. Pratt & Whitney heeft nog steeds de technische problemen niet voldoende onder controle.
Kwijtraken
Dankzij de nieuwe assemblagelijn zullen er uiteindelijk in 2019 zestig A320-family toestellen per maand geproduceerd worden. De snelheid zal langzaam opgevoerd worden. “Als ik er morgen al zestig per maand zou kunnen leveren, raak ik ze nog kwijt ook”, aldus Bregier. Hij verwacht dat het aantal in 2019 niet een tijdelijk piek is, maar dat de bouwer langere tijd op dit tempo zal produceren. Er zijn ruim 5.000 bestellingen voor de A320neo.
Parkeren
De eerste vijf maanden van 2017 zijn er ‘maar’ 48 neo’s geleverd. Het doel voor het hele jaar is 200 stuks. Bregier zegt dat de fabrikanten het aantal leveringen aan het opvoeren zijn, maar dat bij Pratt & Whitney dat niet zo snel gaat. “Het probleem dat er was is opgelost met een nieuwe borgring. We hebben deze getest en het werkt naar behoren. Nu moeten de nieuwe motoren er nog mee worden uitgerust”, aldus Bregier. Tot die tijd worden ongeveer dertig neo’s geparkeerd, totdat de motoren eronder worden geschroefd. De andere motorenleverancier, CFM, kent geen problemen.
Vierde lijn
De vierlijn voor A320 family toestellen wordt volgende maand geopend in Hamburg. In die stad zijn dan twee lijnen.In Mobile, Alabama is ook een lijn die binnenkort vier toestellen per maand produceert. De laatste productiefaciliteit staat in Toulouse. Up in the Sky bezocht die in juni.