NieuwsNL nieuwsOnderwerpProfessionalVliegvelden

Lelystad: maximaal 13 vluchten per dag tot 2023

De kogel is door de kerk: Lelystad Airport gaat definitief open op 1 april 2019. Maar de luchthaven kan tot 2023 maximaal 13 vluchten per dag accomoderen.

Een en ander blijkt uit een brief die demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur & Milieu naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Langzamer
In de oorspronkelijke plannen zou Lelystad op 1 april komend jaar opengaan voor groot vliegverkeer, de opening is dus precies met een jaar vertraagd. Ook wordt het groeitempo van de luchthaven langzamer dan eerder gedacht. Pas vanaf 2023 kan Lelystad doorgroeien naar eerst 25.000 en uiteindelijk 45.000 vliegbewegingen per jaar.

Alderstafel
Luchtverkeersleiding Nederland was bij het inpassen van de vliegroutes van en naar Lelystad gehouden een drie uitgangspunten: de afspraken zoals die zijn gemaakt aan de Alderstafel, het militaire verkeer dat gebruikmaakt van het luchtruim en de routes van en naar Schiphol.

Wens
Toen bekend werd dat de opening van Lelystad met een jaar werd uitgesteld, stelde Schiphol als ‘eis’ dat de luchthaven direct van start zou gaan met 4.000 in plaats van 2.000 vliegbewegingen. Dit komt neer op afgerond vijf vluchten per dag versus ongeveer drie. De wens van Schiphol is dat de luchthaven er in de jaren daarna elk jaar 2.000 vliegbewegingen bij zou krijgen.

Tijden
De luchthaven kan tot 2023 niet verder groeien dan 10.000 bewegingen per jaar, ofwel dertien vluchten per dag. “Afhankelijk van de nieuwe dienstregeling van Lelystad,” verduidelijkt een woordvoerster van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). “Zo zal het afhangen van waar de vluchten heengaan of vandaan komen en op welke tijden.”

Complex
Het verkeer van en naar Lelystad mag het verkeer van en naar Schiphol niet hinderen. Het is de bedoeling dat Nederland in 2021 een nieuwe luchtverkeersleidingsysteem krijgt, ook wordt het luchtruim opnieuw ingericht. “Dit is een complexe operatie waarvoor onder andere nieuwe afspraken met de buurlanden nodig zijn,” aldus LVNL.

JSF
Een nieuwe inrichting van het luchtruim is nodig voor de toekomstige groei van Schiphol, Eindhoven en Lelystad en er moet rekening worden gehouden met de komst van de JSF. Wel staat nu al vast dat het recreatieve luchtverkeer, waaronder dat op Teuge, beperkt zal worden als gevolg van de routes die nu gekozen zijn voor Lelystad.

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen

Back to top button