Op luchthaven Teuge heerst ongeloof en onbegrip over het besluit dat een route voor Lelystad Airport over Teuge gaat. “Dit staat haaks op de plannen zoals die er tot twee maanden geleden lagen,” zegt directeur Meiltje de Groot tegen Up in the Sky.
Als de plannen zoals die nu zijn aangekondigd door demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (I&M) doorgaan, betekent het volgens De Groot het einde van haar vliegveld.
Vliegbewegingen
In een brief aan de Tweede Kamer laat Dijksma weten dat de kogel door de kerk is voor wat betreft de uitbreiding van Lelystad voor groot vliegverkeer. De luchthaven gaat op 1 april 2019 open, maar het aantal vliegbewegingen blijft zeker tot 2023 beperkt tot maximaal 10.000 per jaar.
Sluiten
Dat komt neer op maximaal dertien vluchten per dag. “Voor dat aantal vluchten wordt Teuge de nek omgedraaid en als de capaciteit van Lelystad uiteindelijk wel omhoog kan naar 45.000 vliegbewegingen, gaat de route misschien niet eens meer over Teuge,” zegt de directeur De Groot. “Als dit besluit niet wordt aangepast, moeten wij het paracentrum sluiten en valt in één keer de helft van de omzet weg.”
Zuur
De boodschap voor Teuge is extra zuur, omdat de luchthaven in de oorspronkelijke plannen, juist beter zou worden van de uitbreiding van Lelystad. De Groot: “Door de openstelling van Lelystad voor groot vliegverkeer, zou er waarschijnlijk wat kleiner verkeer onze kant op komen, dat gebeurt natuurlijk niet als we tegen die tijd niet meer bestaan.”
Sportevenementen
Op Teuge zit het grootste centrum voor parachutespringen van Europa. In het bedrijf is twintig man werkzaam en er is een hele toeristische sector omheen ontstaan. “Het is een volledig bedrijf met grote sportevenementen dat veel oplevert voor de regio. We trekken jaarlijks 160.000 bezoekers.” De overige omzet op Teuge komt uit rondvluchten, lesvluchten, zakenvluchten en inspecties. “Daar redden we het niet mee,” stelt De Groot.
Koerswijziging
Teuge was net weer hersteld uit de crisis met een faillissement van de vliegschool in 2014. “Als de plannen doorgaan zoals die er nu liggen, gaat de hele luchthaven failliet.” Ook al ziet het er slecht uit, De Groot legt zich nog niet neer bij het besluit en is vooral benieuwd naar het hoe en waarom van de plotselinge koerswijziging. “Tot twee maanden geleden ging de route niet over Teuge en voldeed toen ook aan de voorwaarden. Waarom is het ineens gekanteld,” vraagt ze zich hardop af.
Miljoenen
Mogelijk is er sprake van politieke druk vanuit Overijssel, waar de route eerst overheen zou gaan, of vanuit de eigen provincie van tegenstanders van het paracentrum, denkt De Groot. Er komen nog gesprekken met het ministerie. Mocht het toch einde oefening zijn voor het parachutespringen, dan wil De Groot op zijn minst financiële compensatie. Dit zal in de miljoenen lopen, belooft zij.