Frequente reizigerInnovatieOnderwerp

Passagiers doen het liever zelf

Passagiers zijn tevredener als ze zaken op de luchthaven zelf kunnen regelen, met behulp van moderne technologieën. Dit blijkt uit het jaarlijkse IT Passenger Trends Survey van dienstverlener SITA, in samenwerking met Air Transport World (ATW), dat vandaag is verschenen.

SITA en ATW ondervroegen meer dan zevenduizend passagiers uit zeventien landen uit Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Europa, het Midden-Oosten en Afrika over hun ervaringen met controles, bagage en boarden. De passagiers beoordeelden de reis over de hele linie met een dikke voldoende.

Comfortabeler
Dat cijfer -gemiddeld een 8,2- zou verder omhoog kunnen als nog meer gebruik wordt gemaakt van technologie en dan vooral in combinatie met mobiele diensten en biometrische toepassingen. “Passagiers voelen zich steeds comfortabeler bij het gebruik van technologie in het dagelijks leven. Nu ze ook de voordelen zien die technologie kan toevoegen aan hun reis, vragen ze ook steeds meer technologische oplossingen,” zegt Ilya Gutlin, directeur Air Travel Solutions van SITA.

Veiliger
“Het is belangrijk dat vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen zich realiseren dat de toepassing van technologie de passagierstevredenheid kan verhogen bij elke stap van de reis.” Biometrische en geautomatiseerde identiteitscontroles, ook bij het boarden, zijn niet alleen veiliger, passagiers worden er ook tevredener van. Bijna vier op de tien ondervraagde reizigers maakte bij zijn of haar meest recente reis gebruik van geautomatiseerde identiteitscontrole.

Boarden
Ruim de helft (55 procent) gebruikte het bij de controle bij vertrek, precies een derde daarvan bij het boarden en 12 procent bij internationale aankomsten. Bijna zes op de tien reizigers gaf aan biometrische toepassingen te willen gebruiken bij een volgende reis. Waar controle door een mens, gemiddeld wordt beoordeeld met een 8 en een 8,2 bij respectievelijk de paspoortcontrole en het boarden, is dat bij geautomatiseerde processen met gemiddeld een 8,4.

Realtime
Passagiers worden ook heel blij van realtime informatie over het claimen van hun bagage. “Luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden nemen een stukje onzekerheid weg bij het wachten op de bagage door real-time informatie te geven aan de passagiers,”aldus SITA. Een groot deel van de reizigers krijgt deze informatie al. Het liefst ontvangen ze deze op hun mobiele apparaten.

Navigatie
Bagage zelf labelen en droppen wordt ook steeds meer gemeengoed. Bijna de helft van de ondervraagde passagiers maakte gebruik van de optie om het bagagelabel zelf te printen en aan de koffer te bevestigen. Steeds meer luchthavens bieden deze mogelijkheid ook aan.

Word vriend van Up in the Sky!

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close