Vooral de wat oudere reizigers hoor je vaak terugverlangen naar vroeger, toen de luchtvaart nog haar ‘gouden tijdperk’ beleefde. Destijds was vliegen leuk, nu is er niks meer aan, zo luidt de gedachte. Maar dit is onterecht. In werkelijkheid is vliegen nog nooit zo goed, leuk en comfortabel geweest als in 2017.
Een vaak gehoorde klacht is dat de beenruimte in vliegtuigen is verminderd. Begrijpelijk, maar dat hebben luchtvaartmaatschappijen gedaan omdat passagiers zo min mogelijk willen betalen voor hun vlucht. Mede door minder beenruimte en dunnere stoelen konden de prijzen enorm omlaag in de afgelopen decennia, zodat je tegenwoordig voor een paar tientjes heel Europa doorvliegt.
Gelukkig zijn maatschappijen de passagiers die wél veel waarde hechten aan extra ruimte niet vergeten. Bij nagenoeg alle airlines kun je tegen een kleine bijbetaling een stoel met meer beenruimte reserveren, bijvoorbeeld bij de nooduitgang of vooraan in de cabine. En ook met die bijbetaling zijn tickets nog altijd goedkoper dan in de vorige eeuw.
Bovendien is er op intercontinentale vluchten geen reden meer om je te vervelen in economy class. Waar de reiziger voorheen veroordeeld was tot het lezen van een krant, een boek of het spelen van een kaartspelletje, zijn er nu moderne entertainmentsystemen met keuze uit honderden films en tv-series. Ook bieden steeds meer maatschappijen WiFi aan.
Een ander veelgehoord argument is dat vliegen vroeger meer ‘glamour’ had. Maar welke glamour? De first- en business class in vliegtuigen zijn nog nooit zo luxe geweest als nu. Nagenoeg elke airline biedt inmiddels platte bedden aan in business class, terwijl reizigers in die klasse voorheen veroordeeld waren tot kantelstoelen. En in first class zijn er zelfs private suites!
Emirates en Etihad hebben in hun Airbus A380’s douches weten te installeren, iets wat lange tijd voor onmogelijk werd geacht. Daarnaast bieden zij – en nog vele andere maatschappijen – een bar of lounge aan in hun grootste toestellen, met minstens dezelfde weelde als die van Pan Am in de jaren zestig en zeventig.
Daarnaast zijn de vliegtuigen tegenwoordig veel stiller. De modernste toestellen, zoals de Boeing 787 en de Airbus A350, bieden ook een betere luchtvochtigheid en hogere luchtdruk in hun cabines, wat eveneens bijdraagt aan het comfort van de reiziger. In de gigantische A380 voel je amper dat je vliegt.
En ja, de tijden van de Concorde zijn voorbij, maar de meeste intercontinentale vluchten duren tegenwoordig korter. Door een groter vliegbereik kunnen vliegtuigen de halve wereld over vliegen zonder te hoeven stoppen voor een tankbeurt. Dit leidt ertoe dat volgend jaar de eerste directe lijnvlucht tussen Australië en West-Europa kan beginnen.
Is er dan helemaal niets wat vroeger beter was dan nu? Jawel, zo was de veiligheidscontrole op de luchthaven minder strikt. En er was ook een grotere verscheidenheid aan vliegtuigen om te spotten: waar je toen nog allerlei verschillende toestellen met twee-, drie- en vier motoren zag, lijken ze tegenwoordig bijna allemaal op elkaar.
Er is dus niet alleen maar vooruitgang, maar wie naar het grotere plaatje kijkt kan maar één conclusie trekken: die gouden tijden in de luchtvaart zijn pas net begonnen…
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!