In de meivakantie kreeg Schiphol bergen kritiek vanwege de enorme drukte op de luchthaven. Passagiers stonden urenlang in de rij en misten daardoor soms zelfs hun vlucht. Om die ellende in de zomervakantie te voorkomen, neemt Schiphol de volgende maatregelen:
– Er komen drie extra security lanes bij. Bij de security lanes vindt de veiligheidscontrole plaats van reizigers en hun handbagage.
– Alle security lanes in Vertrekhal 1 worden volledig bemand in de periode van 1 juli tot en met 31 augustus 2017 van ‘s morgens 6.00 uur tot 20.00 uur ’s avonds.
– Alle security lanes van Vertrekhal 2 worden in diezelfde periode ook van 6.00 uur tot 20.00 uur volledig ingezet, tenzij uit ervaring blijkt dat het aantoonbaar niet nodig is.
– Er zijn in de afgelopen maand twaalf extra zuilen geplaatst waar EU-reizigers zelf hun paspoort kunnen scannen en zo de grens passeren. Op Schiphol staan in totaal nu 78 van deze zuilen.
– Er zijn flexibele security teams die inzetbaar zijn daar waar nodig.
– Er zijn continu monteurs stand-by voor techniek en ICT.
– In totaal zet Schiphol in de maanden juli en augustus 350 tot 400 extra securitymedewerkers in.
– Elders in de terminal werken ook meer mensen. Bijvoorbeeld om reizigers wegwijs te maken en hun vragen te beantwoorden. Hiervoor worden ook kantoormedewerkers en gepensioneerden ingezet.
De maatregelen zijn nodig omdat het aantal passagiers op Schiphol hard groeit. In de periode van 8 juli t/m 3 september zullen circa 12,4 miljoen passagiers van Schiphol gebruikmaken, gemiddeld 200.000 per dag. Maandag publiceerde Up in the Sky een kalender met de drukste dagen.