De bestuursvoorzitters van KLM en Schiphol, Pieter Elbers en Jos Nijhuis, hebben afgelopen donderdag samen een biertje gedronken. Dat was na afloop van een tweede gesprek onder leiding van demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van I&M.
Dat zegt Schiphol-topman Jos Nijhuis in een interview met het Algemeen Dagblad (AD). Het gesprek was een vervolg op het eerdere gesprek dat de twee met de bewindsvrouw hadden, naar aanleiding van alle rumoer rond de drukte in de meivakantie.
Claim
“Het was een goed gesprek, we hebben daarna een biertje gedronken,” aldus Nijhuis in het AD. “Er zijn dingen benoemd, we hoeven niet voorzichtig te zijn met elkaar.” KLM liet gisteren weten een claim te hebben ingediend bij de luchthaven, vanwege de drukte in de meivakantie. “KLM heeft eerder gezegd dat zij veel schade had als gevolg van de lange wachtrijen in Schiphol en de geleden schade zou verhalen op Schiphol. De claim is inmiddels ingediend,” aldus een woordvoerster tegen Up in the Sky.
Verantwoordelijk
Het zou gaan om een claim van enkele miljoenen. Een woordvoerder van Schiphol zegt niet of de claim al ontvangen is, maar slechts: “We kijken zorgvuldig naar elke claim.” In het gesprek met het AD erkent Schiphol-topman Nijhuis dat in de meivakantie fouten zijn gemaakt, zowel door de luchthaven als door KLM. “Voor de reiziger maakt het niet uit wie verantwoordelijk is. Als een passagier een uur in de rij staat, dan komt dat door Schiphol. Ik ben daar uiteindelijk verantwoordelijk voor.”
Doodschaamt
Nijhuis zegt dat hij zich “af en toe doodschaamt” voor de lange rijen bij de aankomstcontrole. Dat komt door een tekort aan marechaussees. Er is afgesproken dat de prioriteit op de luchthaven nu ligt bij vertrekkende en transferpassagiers, dat gaat ten koste van de aankomstcontroles. “Als je tien tot twaalf uur gevlogen hebt, wil je niet nog een uur in de rij staan. En dat is nu geen uitzondering. Dan moet je daarna ook je koffer nog eens vinden, de bagage stapelt zich ook op.”