Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Groeten uit Rome. | Column Hans
Column

Groeten uit Rome. | Column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong29/06/2017Update:28/08/2020Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Rob Huyser
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Dit jaar wordt gevierd dat 25 jaar geleden de interne EU luchtvaartmarkt tot stand kwam. Deze week werd de kick-off gegeven. Tijdens een gezamenlijk door de EU en ECAC georganiseerde conferentie eerder deze week werd bij dit memorabele moment stil gestaan.

In de afgelopen jaren is veel bereikt en Europa heeft de vruchten weten te plukken van de liberalisering van de luchtvaartmarkt. De meeste founding fathers zijn inmiddels of met pensioen of al overleden zoals mijn goede vriend Frederick Sorensen, maar de successen van toen vormen de basis voor de successen van nu.

De connectiviteit zowel binnen Europa als tussen Europa en de rest van de wereld is enorm toegenomen; nieuwe businessmodellen zagen het levenslicht en de enorme grote groei in passagiersaantallen was het gevolg.

Om in de gunst van de consument te komen en te blijven moest ook Michael O’Leary van Ryanair (en naar het leek niet van harte) bekennen dat “trying to be nicer to the customer is good for our business”. We hebben er even op moeten wachten, maar hij lijkt het licht te hebben gezien. Reden voor een feestje dus, maar helaas moet geconstateerd worden dat het succes van het EU-beleid ook schaduw kanten kent.

Eurocontrol voorspelt dat in 2035 op zijn minst 19 Europese luchthavens met aanzienlijke congestie worden geconfronteerd. Grote investeringen zijn nodig en de private sector en investeringsbanken, zoals onder meer de EIB, zien wel brood in de financiering van de ambities van deze lucratieve sector door een helpende hand te bieden. Er lijkt dus hoop.

De luchtvaartmaatschappijen voelen er, zo bleek uit de presentaties en discussies in de sessie waarvan “onze eigen” directeur Luchtvaart, Rob Huyser, moderator was, niet veel voor te voelen door de luchthavens aangesproken te worden op prefinanciering van hun investeringen, temeer daar niet duidelijk is wie de toekomstige begunstigden zijn van de verhoogde capaciteit. Ook willen de airlines een grotere stem krijgen bij de uitbreidingsplannen. Transparantie en inspraak zijn de credo’s.

Hoewel de consument centraal staat bij beide partijen zijn de invalshoeken waaruit geredeneerd wordt verschillend. De luchthavens willen de passagier het liefst zo lang mogelijk laten genieten van de geneugten die de luchthaven te bieden heeft, want de bijdragen aan de winst vanuit de non aeronautical revenues zijn voor de meeste luchthavens aanzienlijk. De luchthaven als pretpark en winkelcentrum en niet louter een knooppunt van verbindingen.

Dat het niet allemaal pais en vree is tussen beide partijen bleek ook uit het feit dat de luchtvaartmaatschappijen de afgelopen jaren keurig gelet hebben op de kosten, met lagere tarieven tot gevolg.

Dit lijkt niet het geval bij de luchthavens. De tarieven blijven stijgen en de luchtvaartmaatschappijen die het eind van de waardeketen vormen, worden hierdoor naar hun oordeel gemangeld want, zo werd gesteld, door de toegenomen concurrentie vallen de hogere kosten lastig af te wentelen op de passagier. De Airport Charges Richtlijn moet wat hen betreft dan ook nodig en snel aangepast worden om aan de nieuwe realiteit het hoofd te bieden.

De betere benutting van het luchtruim, zoals bedoeld in de Single European Sky lijkt al langere tijd te stagneren. Aspecten als behoud van Soevereiniteit en institutionele belemmeringen lijken de belangrijkste belemmeringen te vormen en minder het achterliggende onderzoek en de techniek, waar wel de nodige voortgang is geboekt.

Avalon, één van de grootste lessors voorspelt dat de komende jaren 50 procent van de toestellen niet langer in eigendom zijn, maar geleased zullen worden. Volgens ERA profiteren daar overigens voornamelijk de grotere spelers van. De kleine(re) luchtvaartmaatschappijen met slechtere credit ratings betalen de hoofdprijs.

De verkoop resultaten van zowel Boeing als Airbus zoals bekend werden gemaakt tijdens PAS17 lijken de optimistische groeiverwachtingen van de sector niet te kunnen temperen. Boeing mikt met name op het segment van de “kleinere” toestellen. Het zou gedaan zijn met de opvolgers van de Boeing 747 en de verbeterde versie van de A380. Regeren is vooruitzien maar aangezien de toekomst voorspellen lastig is, blijft het een kwestie van koffiedik kijken.

Eén ding staat vast. De toenemende digitalisering stelt ook de luchtvaartsector voor grote uitdagingen. Luchtvaart als klein onderdeel van het Google en Amazon domein. De overheden, voornamelijk vanuit hun taak als regulators, kunnen niet op hun lauweren rusten. Zowel op het mondiale vlak, zoals ICAO, als in de EU en EASA liggen er de komende jaren voldoende uitdagingen die het hoofd geboden moeten worden. Goede samenwerking met alle stakeholders is daarbij een absolute voorwaarde.

Vanuit de optiek van deze conferentie vormen zowel het Schiphol als het Lelystad dossier bijvoorbeeld voor de Nederlandse overheid een interessante noten kraker. We zullen het gaan meemaken. De consument is koning en de koning heeft het laatste woord.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Column EU Hans
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?