Norwegian heeft vergaande interesse in de nieuwe 797 van Boeing. Dat stelt ceo Bjorn Kjos tegenover CNN. Het toestel is volgens Kjos interessanter dan de 737 MAX 10.
Wensenlijstje
“We kijken naar het nieuwe middle-of-the-market- toestel. Dat is heel interessant”, aldus Kjos. Norwegian heeft Boeing een wensenlijstje meegegeven, maar of het toestel ook aangeschaft wordt, is nog onduidelijk. “We willen de eerste in de rij zijn, dat is zeker”, laat Kjos weten.
Concurrentie
Het nieuwe toestel, ook wel 797 genoemd, is nog in ontwikkeling en wordt niet voor 2024 in de lucht verwacht. Het toestel moet de opvolger worden van de 757 en de concurrentie aangaan met de A321neo. Aan boord komt waarschijnlijk plaats voor 200 tot 270 passagiers.
Capaciteit
Met 270 passagiers is het toestel groter dan de 737 MAX 10, waarin 230 passagiers passen. Die grotere capaciteit maakt de 797 voor Norwegian interessanter dan de grootste versie van de 737 MAX, stelt Kjos. Volgens de CEO kan het toestel op een efficiënte manier passagiers vervoeren van Londen naar steden als Pittsburgh en Memphis, waar nu te weinig vraag is om een 787 in te zetten.
Vervanging
Uiteindelijk wil Norwegian volgens CNN alle 737’s vervangen door het nieuwe toestel. Met de 797 kan de maatschappij beter groeien dan met de 737 MAX. “Ze bouwen geen landingsbanen meer, dus als je wilt groeien, moet je de toestellen vergroten”, stelt Kjos.
Jonge vloot
Norwegian houdt de vloot van 737’s jong; de toestellen zijn nu gemiddeld 4,6 jaar oud, blijkt uit gegevens van Planespotters.net. Vliegtuigen die in 2011 aan de vloot toegevoegd werden, zijn nu alweer uitgefaseerd. Dat de vloot jong blijft, biedt kansen voor de 797, die niet voor 2025 afgeleverd zal worden.