IndustrieOnderwerpProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

Boeing levert voorlopig laatste passagiers-747 af

Boeing levert de komende jaren geen reguliere passagiersversies van de 747 meer af. De vliegtuigbouwer leverde aan Korean Air voorlopig het laatste toestel af. In het orderboek staan nu nog twintig 747’s voor de vrachtuitvoering.

Korean Air nam de tiende 747-8 in ontvangst. De maatschappij is de enige carrier die zowel de passagiersversie als de vrachtversie van de -8 gebruikt.

Orderboek
Het orderboek van de 747 droogt de laatste jaren in rap tempo op. In 2017 werden slechts twee orders genoteerd, allebei voor vrachtvliegtuigen. Er staan nu nog twintig toestellen in het boek. Opvallend is dat één toestel wordt aangeduid als passagiersversie van de 747-8. Bij die order is niet vermeldt welke maatschappij het toestel besteld heeft. Bij dergelijke unidentified customers kan een order snel weer uit de boeken verdwenen zijn.

Saudi-Arabian
In de orderlijst staat bij de onbekende klanten nog een order voor twee vrachtuitvoeringen van de 747-8. Volgens gegevens van planespotters.net zijn die toestellen geleverd aan Saudi-Arabian Cargo. Dat betekent echter niet dat de passagiers-747 die nu in de boeken staat, ook voor Saudi-Arabian is. De maatschappij faseert de 747 op dit moment uit.

Andere varianten
Bij een conferentie in Brussel stelde vicepresident marketing Randy Tinseth vrijdag dat de 747 geen lang leven meer heeft als normaal passagiersvliegtuig. Boeing zet de kaarten op andere uitvoeringen. “Voor de 747 zien we vooral een toekomst als vrachtvliegtuig, een VIP-uitvoering of als Boeing Business Jet.” Tinseth zei wel “niet zeker te weten of dit de laatste passagiers-747-8 voor een airline is.”

Productiesnelheid
Hoewel het einde van de productielijn met twintig toestellen nog niet in zicht is, is de kans groot dat er een gat valt op de lijn. Boeing hanteert een productiesnelheid van zes toestellen per jaar. In dat tempo zou, met de orders die er nu liggen, begin november 2020 de laatste 747 van de band rollen. De lijn moet echter open blijven om de nieuwe Air Force One te produceren, maar die toestellen worden naar verwachting pas in 2024 geleverd.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button