Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025

    KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Bestellingen»Boeing levert voorlopig laatste passagiers-747 af
Bestellingen

Boeing levert voorlopig laatste passagiers-747 af

RedactieDoor Redactie01/07/2017Update:27/08/2020Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Productie van een 747-8 ©Boeing
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Boeing levert de komende jaren geen reguliere passagiersversies van de 747 meer af. De vliegtuigbouwer leverde aan Korean Air voorlopig het laatste toestel af. In het orderboek staan nu nog twintig 747’s voor de vrachtuitvoering.

Korean Air nam de tiende 747-8 in ontvangst. De maatschappij is de enige carrier die zowel de passagiersversie als de vrachtversie van de -8 gebruikt.

Orderboek
Het orderboek van de 747 droogt de laatste jaren in rap tempo op. In 2017 werden slechts twee orders genoteerd, allebei voor vrachtvliegtuigen. Er staan nu nog twintig toestellen in het boek. Opvallend is dat één toestel wordt aangeduid als passagiersversie van de 747-8. Bij die order is niet vermeldt welke maatschappij het toestel besteld heeft. Bij dergelijke unidentified customers kan een order snel weer uit de boeken verdwenen zijn.

Saudi-Arabian
In de orderlijst staat bij de onbekende klanten nog een order voor twee vrachtuitvoeringen van de 747-8. Volgens gegevens van planespotters.net zijn die toestellen geleverd aan Saudi-Arabian Cargo. Dat betekent echter niet dat de passagiers-747 die nu in de boeken staat, ook voor Saudi-Arabian is. De maatschappij faseert de 747 op dit moment uit.

Andere varianten
Bij een conferentie in Brussel stelde vicepresident marketing Randy Tinseth vrijdag dat de 747 geen lang leven meer heeft als normaal passagiersvliegtuig. Boeing zet de kaarten op andere uitvoeringen. “Voor de 747 zien we vooral een toekomst als vrachtvliegtuig, een VIP-uitvoering of als Boeing Business Jet.” Tinseth zei wel “niet zeker te weten of dit de laatste passagiers-747-8 voor een airline is.”

Productiesnelheid
Hoewel het einde van de productielijn met twintig toestellen nog niet in zicht is, is de kans groot dat er een gat valt op de lijn. Boeing hanteert een productiesnelheid van zes toestellen per jaar. In dat tempo zou, met de orders die er nu liggen, begin november 2020 de laatste 747 van de band rollen. De lijn moet echter open blijven om de nieuwe Air Force One te produceren, maar die toestellen worden naar verwachting pas in 2024 geleverd.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Bestellingen Boeing Boeing 747-8 Industrie Korean Air
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Trump trakteert Boeing op ‘grootste order ooit’

15/05/2025Redactie

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie
Recent

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Russische straaljager zorgt voor flinke irritatie

15/05/2025

KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

15/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?