KLM draait veranderingen in de roosters van haar piloten terug. Dat schrijft pilotenvakbond VNV in een intern schrijven dat in handen is van Up in the Sky. VNV heeft daarop besloten het kort geding over deze kwestie in te trekken. KLM bevestigt desgevraagd aan Up dat het de tijdelijke inzet van een derde vlieger op New York, Toronto en Calgary stopt.
Conflict
KLM kondigde aan van 10 juli tot 11 september onder andere flexibel verlof in te trekken en verzocht deeltijd-vliegers tijdelijk fulltime te werken. Op de bestemmingen New York JFK, Calgary en Toronto plande KLM een derde piloot (second officer) in, zodat de hele crew een dag eerder terug kon vliegen. “KLM zal […] de voorgenomen eenzijdige afwijking van de afgesproken schema’s niet doorzetten”, schrijft de vakbond. “Het kort geding dat VNV heeft aangespannen is daarmee niet langer nodig en is inmiddels ingetrokken.”
Commotie
De nu teruggedraaide regeling zorgde volgens de maatschappij juist voor voordelen. De reisverlofdagen zouden voorspelbaarder worden voor de piloten. “KLM wilde stabiliteit en voorspelbaarheid in de indelingen van de B777/787 vliegers creëren”, zegt de woordvoerster. “De extra vliegers zijn beschikbaar en zouden anders thuis zitten. Over het besluit om de Second Officer in te zetten is helaas commotie ontstaan. KLM vindt dergelijke commotie rond dit onderwerp niet proportioneel en wil deze daarom graag wegnemen”, besluit de zegsvrouw.
Geschrapt
Second-officers die hadden aangegeven als extra piloot naar de drie bestemmingen te willen vliegen, worden weer uit de roosters gehaald. De vakbond zegt in een overleg met KLM gevraagd te hebben dit niet te doen om goodwill bij de vliegers te kweken. VNV: “Wij hopen dat ze alsnog tot verandering van haar standpunt in deze komt.”
Niet rijmen
Volgens VNV vielen de maatregelen niet te rijmen met de cao-bepalingen. Het is volgens de vliegers het vierde jaar op rij dat de maatschappij te maken heeft met krapte in de crewplanning. Er is een structureel probleem vindt de vakbond, ondanks eerdere bijzondere maatregelen om crewtekorten op te lossen. KLM zou van mening zijn geen tekort te hebben zolang alle vluchten maar worden uitgevoerd.
Issues
“Ondanks de belangrijke stap in dit dossier zijn onze andere issues met KLM nog niet opgelost”, zegt VNV. “Er ligt nog een lange lijst van knelpunten waar wij snelle en structurele oplossingen voor verwachten.” Het gaat daarbij onder meer om het doorstromen van piloten op vliegtuigtypes die uitgefaseerd worden. De pilotenvakbond sluit de brief aan de leden af dat de vereniging standvastig zal blijven en uit te zien naar voorstellen van de maatschappij om “de problemen op te lossen.”